Wednesday, February 10, 2016

Dahan Itu Yang Menyapaku

~Tinta Hati~
1 Jamadil Awal 1437H / 10 Februari 2016

Aku berjalan dengan langkah laju
Aku punya yakin 
Dan hanya satu
Diriku Dari Dia
Akan Pulang KepadaNya
Saat ini yang aku punya

Bakal ditanya untuk apa aku gunakan
Jalan ini seolah tiada penghujung
Kaki ini ku hayun tanpa henti
Aku melangkah terus ke hadapan
Terkadang lelah datang menyapa
Terduduk aku terpaku ke lantai bumi
Melihat ke arah bebunga kering
Dedaunan rimbun
Dedahan hijau
Seolah menyapaku
‘Ke mana tujumu, duhai anak?’
Dan aku,
Ke mana arah ini tiada aku pasti
Sedikit amat ilmuku untuk aku ketahui
Jalan ini benarkah ia lurus
Apakah yang ada dihadapan sana
Tidak aku punya jawapan
Tiada aku kenali
Sebagaimana
Kenalnya aku dengan tapak tanganku sendiri

Usiaku kini kadaluwarsa
Gesa aku capai cita dan cinta
Terluput segala masa dan rasa

Terlupa daku garis akhir itu hampir tiba
Bakal memanggilku pulang ke Maha Pencipta

'Wahai anak, ikutilah dia
Rahmatan lil aalamin
Yang namanya terukir indah
Di lembaranTaurat, Zabur dan Injil
Dia adalah Yang Terpuji
Dialah yang bakal mensyafaati'

Bicara sang dahan

No comments: