Tuesday, April 26, 2011

Kenapa lelaki dibenarkan mempunyai lebih dari seorang isteri dalam Islam?

Dengan kata lain, kenapa poligami dibenarkan dalam Islam?


Ada yang tersenyum membaca tajuk kali ini, senyum penuh makna. Pastinya si dia yang tersenyum itu berpihak kepada kaum Adam. Ada pula yang berkerut dahi membaca tajuk ini, seakan tidak sabar mengetahui jawapannya. Pastilah dia merupakan yang berpihak kepada kaum Hawa. Satu perkara yang berjaya mewujudkan kondisi  Adam Vs Hawa ialah POLIGAMI. Aini tidak mahu hipokrit, maka terus terang Aini nyatakan di sini Aini akan sentiasa berpihak kepada kaum Hawa, dengan syarat selagi ia tidak bertentangan dengan Syariat Islam.
Poligami sebenarnya ialah nama kepada system perkahwinan di mana seseorang mempunyai lebih dari satu pasangan. Ia ada dua jenis. Pertama ialah poligini, di mana seorang lelaki berkahwin dengan lebih dari seorang wanita. Kedua ialah poliandri di mana seorang wanita mengahwini lebih dari seorang lelaki. Dalam Islam, poligini adalah dibenarkan (maksimum 4 orang) manakala poliandri adalah dilarang dan diharamkan sama sekali.
  • Tersebut ayat di dalam Al-Quran dengan tafsiran, “kahwinilah hanya seorang..”

Adakah anda tahu bahawa Al-Quran ialah satu-satunya kitab agama yang wujud di muka bumi ini yang mempunyai frasa ini, “kahwinilah hanya seorang..”? Benar, tiada kitab lain yang mengarahkan penganutnya mempunyai hanya seorang isteri kecuali Al-Quran. Sama ada dalam Veda, Ramayan, Mahabgharat, Geeta, Taurat juga Injil, kita tidak akan dapati arahan mengehadkan bilangan pasangan, namun dalam kitab-kitab ini akan sentiasa ada pernyataan bahawa seseorang boleh mengahwini seramai mana yang dia mahu. Hanya dewasa kini, para paderi Kristian juga sami Hindu mengehadkan bilangan pasangan kepada hanya satu. Kebanyakan tokoh Hindu menurut risalah agama mereka mempunyai ramai isteri. Sebagai contoh Raja Dashrat, bapa keapda Rama mempunyai lebih dari seorang isteri. Krishna juga mempunyai beberapa orang isteri. (Rujukan islamicity.com)
Pada zaman silam, lelaki Kristian dibenarkan untuk mempunyai seramai mana isteri yang dimahukan kerana dalam kitab Injil tidak pernah melarang mereka dalam hal ini. Hanya beberapa abad lepas pihak gereja telah mengehadkan bilangan isteri kepada hanya seorang.
Dalam agama Yahudi, poligini juga dibenarkan. Menurut Kitab  Taurat, Nabi Ibrahim mempunyai 3 orang isteri manakala Nabi Sulaiman mempunyai beratus orang isteri. Amalan poligini berterusan sehinggalah pada tahun 95 BC-1030 BC seorang Rabbi Yahudi bernama Gershom ben Yehudah menaikkan isu untuk menentangnya. Walaubagaimanapun, penganut Yahudi yang tinggal di negara Islam terus mengamalkan poligini sehingga lewat tahun 1950-an, sebuah akta bernama Akta Ketua Besar Rabbi Israel diwujudkan untuk mengharamkan berkahwin lebih dari seorang.
  • Sebenarnya Hindu adalah lebih poligini daripada Islam.

Dalam satu laporan, ‘Jawatankuasa Status Wanita Islam’ yang diterbitkan pada 1975, menyatakan antara tahun 1951-1961, 5.06% penganut Hindu mengamalkan poligami manakala hanya 4.32% umat Islam yang mengamalkannya. Menurut undang-undang negara India, hanya lelaki Muslim sahaja yang dibenarkan berpoligami dan ia dilarang ke atas lelaki bukan Muslim. Hanya apabila Akta Perkahwinan Hindu diwujudkan, poligami dalam Hindu telah diharamkan. Walaubagaimanapun, hanya undang-undang Negara yang mengharamkan tetapi tidak dalam kitab-kitab agama Hindu.
Baiklah, banyak pula cerita tentang fakta. Kenapa sebenarnya Islam membenarkan lelaki mempunyai lebih dari seorang isteri?
Seperti yang dibincangkan di atas, hanya Al-Quran yang menyatakan “kahwinilah hanya seorang..”. Ayat ini tedapat dalam Surah An-Nisa’:
“..Maka nikahilah perempuan (lain) yang kamu senangi; dua, tiga, atau empat. Tetapi jika kamu khuatir tidak akan mampu berlaku adil, maka nikahilah seorang saja..” (An-Nisa’ 4:3)
Sebelum Al-Quran diturunkan, tidak ada had bagi poligini. Oleh sebab itu ada lelaki yang mempunyai sehingga beratus orang isteri. Tak dapat nak dibayangkan bagaimana mengatur isteri seramai itu. Kedatangan Islam telah meletakkan had seramai 4 orang isteri sahaja dalam satu masa. Islam membenarkan lelaki Muslim berkahwin dua, tiga atau empat orang hanya jika keadaannya mampu berlaku adil kepada semua isterinya. Dalam satu ayat lain juga dalam surah An-Nisa’ menyebut,
“Dan kamu tidak akan dapat berlaku adil di antara isteri-isterimu walaupun kamu sangat ingin berbuat demikian, kerana itu janganlah kamu terlalu cenderung (kepada yang kamu cintai), sehingga kamu biarkan yang lain terkatung-katung. Dan jika kamu mengadakan perbaikan dan memelihara diri (dari kecurangan), maka sungguh Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang.” (An-Nisa’ 4:129)


Maka teramat jelaslah melalui ayat Allah di atas bahawa secara fitrahnya seorang suami tidak akan mampu untuk berlaku adil dengan isteri-isterinya walaupun sekuat mana dia berusaha untuknya. Disebabkan keterbatasan kemampuan itu para lelaki telah dinasihatkan oleh Rabbul Jalil agar "kahwini hanya seorang..". Dan sebenarnya poligini bukanlah satu hukum atau peraturan tetap melainkan hanya satu pengecualian pilihan. Masih ramai juga yang tersalah tafsir bahawa wajib bagi lelaki Muslim untuk mempunyai lebih dari seorang isteri.
Dalam Islam terdapat 5 kategori hukum bagi sesuatu perkara:
Fardhu- Wajib
Sunat-Digalakkan
Mubah-Harus
Makruh-Tidak digalakkan
Haram-Dilarang
Poligini termasuk dalam kategori yang diharuskan. Maka tidaklah boleh dikatakan bahawa lelaki Msulim yang mempunyai dua, tiga atau empat isteri itu adalah lebih hebat daripada lelaki Muslim yang mempunyai hanya seorang isteri.
  • Dari sudut saintifik, purata umur wanita adalah lebih lama berbanding lelaki.

Secara semulajadinya,lelaki dan perempuan dilahirkan dengan nisbah bilangan yang sama. Seorang bayi perempuan mempunyai  imunisasi yang lebih dari seorang bayi lelaki dan boleh melawan jangkitan kuman dan virus lebih baik berbanding bayi lelaki. Oleh sebab itulah kematian semasa bayi lebih tinggi dalam kalangan bayi lelaki berbanding bayi perempuan.
Jika dalam peperangan pula, sudah tentulah lebih ramai lelaki yang mati berbanding wanita kerana mereka tidak pergi berperang. Dalam kes kemalangan biasa juga lebih ramai lelaki yang terlibat berbanding wanita kerana mereka terdedah dengan pekerjaan dan aktiviti yang berisiko untuk itu. Oleh sebab itu kita dapati lebih ramai janda berbanding duda.
Di kebanyakan Negara, bilangan wanita adalah lebih ramai dari lelaki. Tidak perlu melihat jauh, cukuplah memerhati di university atau institute pengajian tinggi. Lebih ramai pelajar wanita bukan? Jurusan kejuruteraan (yang asalnya adalah bidang lelaki sahaja) kini telah mempunyai bilangan pelajar wanita yang lebih kurang sama dengan bilangan pelajar lelaki, apatah lagi jurusan lain seperti kedoktoran, kesusasteraan dan sebagainya yang sudah tentu mempunyai pelajar wanita yang berkali ganda dari lelaki. Hal ini berjaya membuktikan fakta di atas.
  • Maka mengehadkan lelaki berkahwin hanya seorang adalah tidak praktikal.

Aini bukanlah sudah pening dengan hujah namun dalam beberapa hal kita perlu melihat secara logic dan praktikal serta menilai secara adil.
Fakta yang Aini dapat dari sebuah web islamik menyebutkan, Amerika mempunyai bilangan wanita yang 7.8 billion lebih ramai dari lelaki. Untuk seorang lelaki, ada lebih kurang 7 orang wanita. Walaupun setiap lelaki di Amerika berkahwin dengan seorang wanita, masih ada lebih dari 30 million yang tinggal. Belum ditolak lagi dengan reality bahawa Amerika mempunyai 25 million gay! Rupanya tersangat ramai pengikut Elthon John, tak sanggup Aini nak menghadam fakta ini.  Britain pula mempunyai lebih 4 million wanita berbanding lelaki, Jerman mempunyai lebih 5 million wanita manakala Rusia mempunyai 9 million lebih wanita. Hanya Allah yang mengetahui berapa million lagi wanita di seluruh dunia ini.
Di Negara barat, adalah menjadi kebiasaan bagi lelaki untuk mempunyai wanita simpanan. Dalam kes ini, wanita diletakkan pada taraf yang rendah, dilihat tidak bermaruah kerana dimiliki tanpa ikatan perkahwinan dan tiada jaminan dalam hubungannya. Apa yang menyedihkan, masyarakat barat yang ini jugalah yang menentang poligini, tidak membenarkan bahkan mengharamkan lelaki berkahwin lebih dari seorang. Ketahuilah bahawa melalui hanya perkahwinan seorang wanita itu akan mendapat haknya dan maruahnya, dihormati masyarakat dan mempunyai jaminan dalam ikatan perhubungan.
Maka hanya ada dua pilihan bagi wanita yang tidak berpeluang untuk bersuami, samada berkahwin dengan lelaki yang telah berkahwin atau merelakana diri menjadi harta awam. Islam mengharuskan untuk pilihan yang pertama melalui perkahwinan tetapi mengharamkan pilihan yang kedua. Rasulullah saw menunjukkan contoh terbaik dalam berpoligami dan tidak melampaui batas-batasnya. Isteri-isteri baginda Rasulullah saw semuanya janda atau ibu tunggal, kecuali Saidatina Aisyah r.a. Baginda mengahwini beberapa orang isteri bukan kerana nafsu kecuali atas sebab membela nasib wanita yang memerlukan perlindungan dan tujuan dakwah. Jika masih ada lagi alasan lain mengapa Islam membenarkan poligami, pastinya ia juga adalah atas sebab untuk melindungi maruah wanita. Wallahua’lam.


Q’A: Sudah lama Aini mahu keluarkan entri ini. Alhamdulillah, hari ini dapat juga menulisnya. Tulisan ini adalah hasil pembacaan, perkongsian, pembelajaran (kuliah, usrah, ceramah) yang Aini hadiri. Sumber beberapa fakta dan  nombor dalam tulisan ini adalah dari web ini, www.islamicity.com. Jika ada khilaf, mohonlah ditegur agar sama-sama dapat belajar dari kesilapan.

56 comments:

user said...

MaHa SuCi ALLAH aTaS SeTiaP KeTeNtUaN...

PoLiGaMi iS oNe oF D SuNNaH Pr0pHeT MuHaMMaD saw... BuT ThErE aRe So MaNy pEoPle StiLL NoT aGrEE aBoUt tHiS...

Bagaimana pula pendapat peribadi saudari Aini tentang perkara ni?

Qalam'Aini said...

@user,
Subhanallah..itu soalan 'cepu cemas'..(^_^)

Apa yang dikehendaki syariat,termasuk tentang poligami ini Aini bersetuju dengannya. Aini sesekali tidak akan mengharamkan apa yang dihalalkan Allah,naudzubillah.

Aini hanya gadis biasa-biasa. Menulis di Q'A atas jalan dakwah,demi menyampaikan pesanan syariat. Realitinya Aini jauh tidak sekuat Ummul Mukminin Saidatina Aisyah untuk menerima hakikat dimadukan, jauh sekali lebih lemah dari Puteri Tercinta Rasulullah saw Saidatina Fatimah untuk menerima berita akan dimadukan,jika sehebat2 wanita seperti Saidatina Fatimah sendiri merasa pedih dan pilu saat menerima berita kononnya suaminya ingin menikah lagi, pastinya Aini akan lebih2 lagi sedih dan pilunya dari beliau kerana kami kaum Hawa berkongsi fitrah kasih ini..Namun di sebalik ketentuan Ilahi pasti ada hikmahnya, panas kadangkala tidak sampai ke petang, mungkin hujan di tengahari..samada bermadu, dimadukan atau kekal satu-satunya permaisuri buat suami,ia diluar kuasa manusia..Jika nanti bakal diuji, mungkin saja cinta akan pudar, mungkin saja akan terhenti dan tak mampu diteruskan lagi..hakikatnya pasti ada hikmah di sebalik setiap ketentuan..Wallahua'lam..

Q'A: terima kasih kerana sudi membaca (^_^)

Kenneth said...

lol...now i finally understand y..haha

Qalam'Aini said...

@Kenneth,
Yes..Muslim men are so lucky right, and same goes to muslim women,because of this syariah more women have more chances to get married in the era of 'less men'.

Q'A: Thanx for spending time reading here.. (^_^)

maer wan said...

Thank you for sharing.

Saya seorang lelaki, dan saya amat setuju dengan anda.

Tetapi, saya rasa ramai yang terlupa bahawa monogami itu juga sebahagian dari sunnah.

Setahu saya, masa Rasulullah saw bersama isteri pertamanya, Siti Khadijah, Baginda tidak berpoligami.

Baginda bersedih atas pemergiannya, sehingga tercatit di dalam kitab.

ery said...

Assalamualikum,
Entry yg penuh dengan pro dan kontra. Setiap yg bernyawa pasti akan mati. Itu adalah janji Allah. Jodoh juga adalah janji Allah, tiada siapa yg dpat mengungkai dan mempertikaikan janji Allah. Peperangan yg paling besar di dalam Islam adalah perang badar. Namun peperangan itu di lihat lebih kecil jika di bandingkan dengan peperangan kita melawan hawa nafsu. Segelintir masyarakat tidak dapat menerima poligami kerana mereka tidak dapat melawan nafsu untuk tidak di kongsi dan berkongsi sedangkan tanpa di sedari mereka telah melawan janji yg telah di tetapkan oleh Allah. Perspektif masyarakat dalam poligami amat buruk sekali kerana tiada sokongan dari media massa dan pihak pemerintahan yang hanya menunjukkan keburukan berbanding kebaikan.

WAllahualam

Qalam'Aini said...

@maer wan,
cukup saya setuju dengan kenyataan saudara ni, " ramai yang terlupa bahawa monogami itu juga sebahagian dari sunnah."..ia memihak pada Hawa secara otomatik..(^-^)
Apa pun yang kita lakukan syariat tetap terletak paling atas dalam setiap keputusan..

@ery,
wa'alaikumussalam..
bukan senang sebenarnya nak tulis perkara 'pro' tentang poligami ini..seorang hawa memang akan bermain emosi dengan perkataan poligami.. Hanya iman dan taqwa yang akan membantu mencerahkan fikiran yang dipengaruhi emosi begini.. Wallahu'alam.. Hasbunallahu wa ni'mal wakeel.. terima kasih kerana membaca di sini.. (^_^)

a friend said...

Panas atau sejuknya isu poligami ni brgntung kpd budaya masyrakt dan tahap kefahaman Islam ummat setmpat.
Di negara2 Arab misalnya, dari kecil anak2 sudah faham bhawa org lelaki akan atau boleh khwin lebih dari satu jadi apabila mereka besar ia sudah tdak mnjadi apa2 masalah.
Di Malaysia, rkyat mlihat ini sbagai satu isu yg panas trutama kaum hawa kerana kita tdak dibesarkn dngn kefahaman yg sbgitu dan rasanya akn mngmbil masa yg sngt lama utk itu.
Masalah lain ialah kaum adam sndiri yg masih tdak matang ilmunya....malah sikap tidak gntleman dngan cara khwin smbunyi amat mnmbulkn kemarahan dan mnabur garam diatas luka kaum isteri....
Mana mngkin keadilan akan brlaku sekiranya poligami tidak difahami oleh kedua2 pihak. Sekiranya budaya masyrakt malaysia dpt dbntuk oleh generasi baru dngn kfahaman
Islam yg sebenar, insyaallah poligami tdak akn mnjadi isu panas lagi..wallahua'lam

Qalam'Aini said...

@a friend,
sokong..isu akar umbinya ialah ilmu dan didikan..saya sendiri salah seorang yang membesar dalam didikan yang mengasingkan poligami dalam kehidupan, sehingga menjadi isu 'taboo' utk dibicara, panassss, he he.. namun, hanya Islam adalah cara hidup yang syumul dan sejahtera, tiada sebandingnya.. sama2 kita doakan agar didikan agama dalam kalangan umat di Malaysia akan berubah kepada lebih positif terhadap poligami ini..suatu hari nanti..(^^,)


Q'A: Pedihnye kalau main letak2 garam atas luka nih..(@-@)

Unknown said...

Asslm saudari aini..saya hendakkan penjelasan saintifik mrngapa perempuan tidak dibenarkan kahwin lebih dari satu pada satu masa?
Terima kasih.

Qalam'Aini said...

@Habibah mustarim
Ada satu perkara yang jelas akan menghuru harakan umat manusia jika wanita dibenarkan kahwin lebih dari satu dalam 1 masa. Wanita diberi anugerah oleh Allah kemampuan untuk mengandung dan melahirkan. Jika dia mengandung dalam masa mempunyai 2 suami, anak itu akan di bin kan dengan suami mana kelak, A atau B?

Mr.ReD said...

mengapa pula muhammad boleh kahwin lebih dari 4?..

Mr.ReD said...

salam sejahtera...saya adalah seorang kristian..mengikut ajaran alkitab manusia diperbolehkan mempunyai pasangan seorang sahaja baik lelaki ataupun perempuan..tetapi,mengapa dalam islam diperbolehkan berkahwin smpai 4?..dan mengapa pula nabi islam berkahwin lebih dari 4?..

Qalam'Aini said...

@Edison Casanova,
Apa yang dilalui oleh Nabi Muhammad saw adalah khusus kepada baginda sahaja dengan hikmah yang banyak disebaliknya. Pertamanya kita wajib meyakini bahawa baginda adalah seorang Rasul Allah yang benar, terpelihara dari dosa dan rahmat bagi seluruh alam, maka setelah itu kita akan dapat menerima hakikat segala perintah yang dilaksanakan oleh baginda. Antara yang dibentangkan oleh ulama ialah, perkahwinan baginda saw lebih dari 4 membuka lebih banyak ruang dakwah untuk menyebarkan Islam. Wallaahua'lam.

Mr.ReD said...

Terima kasih diatas komen blas.Membuka lebih banyak ruang dakwah?..Kebanyakkan ajaran Islam sulit utk diterima akal fikiran.Kenapa pula nabi Isa yg tak berkahwin tapi ajarannya majoriti dianuti penduduk dunia..hmm

Mr.ReD said...

Terima kasih diatas komen blas.Membuka lebih banyak ruang dakwah?..Kebanyakkan ajaran Islam sulit utk diterima akal fikiran.Kenapa pula nabi Isa yg tak berkahwin tapi ajarannya majoriti dianuti penduduk dunia..hmm

Mr.ReD said...

Berdoalah supaya kegelapan ini akan dijauhkan dari saudara..selamat sejahtera.

Qalam'Aini said...

@edison casanova
Saya berharap tuan bukanlah cuba untuk memandang rendah kepada mana2 manusia lain termasuk Nabi Muhammad saw kerana itu tidak akan membawa kepada apa2 hasil yang baik dalam setiap perbincangan.

Ajaran Islam amat mudah dan tidak sulit untuk diterima oleh hati dan akal yang bersih. Tetapi ia amat sulit diterima oleh nafsu. Tuan, saya dan manusia lain punya banyak nafsu seperti malas, memberontak dan lain2 yang membuatkan perintah Tuhan sukar untuk diamalkan. Disinilah tugas Nabi Muhammad saw iaitu untuk menunjukkan contoh terbaik hidup sebagai Muslim berdasarkan ajaran Al Quran, bukan hidup berdasarkan nafsu.

Jika Nabi Muhammad saw dan ajarannya sulit untuk tuan terima, cuba tuan fikirkan apa tujuan tuan wujud di dunia ini? Siapa yang mewujudkan tuan di sini? Adakah pernah tuan fikirkan Tuhan yang Esa itu wujud? Jika Tuhan wujud, siapakah yang menjelaskan kepada Tuan kewujudanNya? Jawapan kepada semua ini memerlukan hati dan akal yang bersih.

Nabi Isa (didoakan kesejahteraan ke atasnya) adalah Rasul yang wajib diimani oleh semua Muslim. Jika tuan pelajari sejarah Nabi2 dan perbezaan syariat yang dibawa oleh setiap Nabi sudah pasti tuan akan tahu. Sebelum Nabi Isa a.s sudah wujud Nabi Sulaiman a.s, umatnya adalah seluruh makhluk termasuk jin dan manusia (lebih ramai lagi daripada umat Nabi Isa) dan saya yakin tuan juga beriman terhadapnya. Nabi Sulaiman a.s punya ratusan isteri. Tidakkan tuan memmikirkan kenapa Tuhan izinkan itu berlaku?

Apa sahaja yang saya terangkan, ia tidak mungkin mampu dicerna oleh minda tuan jika tuan dari mula sudah punya kebencian terhadap Nabi Muhammad saw. Saya yakin tuan seorang yang mencintai kebenaran dan mahu berbincang secara aman.

Mr.ReD said...


@edison casanova
Saya berharap tuan bukanlah cuba untuk memandang rendah kepada mana2 manusia lain termasuk Nabi Muhammad saw kerana itu tidak akan membawa kepada apa2 hasil yang baik dalam setiap perbincangan.

-Merendahkan bagaimana mksud saudari?..apakah seorang pembunuh,perompak,pemerkosa,pedofil dll patut ditinggikan martabatnya?..

Ajaran Islam amat mudah dan tidak sulit untuk diterima oleh hati dan akal yang bersih. Tetapi ia amat sulit diterima oleh nafsu. Tuan, saya dan manusia lain punya banyak nafsu seperti malas, memberontak dan lain2 yang membuatkan perintah Tuhan sukar untuk diamalkan.(Disinilah tugas Nabi Muhammad saw iaitu untuk menunjukkan contoh terbaik hidup sebagai Muslim berdasarkan ajaran Al Quran, bukan hidup berdasarkan nafsu.)

-Saudari yang dihormati,agama islam hari ini indah kerana ternyata diperindahkan..sseorang yang berkata demikian (terutama muslimin) hanyalah menunjukkan kurang tahunya ia pasal islam itu sendiri.


Jika Nabi Muhammad saw dan ajarannya sulit untuk tuan terima, cuba tuan fikirkan apa tujuan tuan wujud di dunia ini? Siapa yang mewujudkan tuan di sini? Adakah pernah tuan fikirkan Tuhan yang Esa itu wujud? Jika Tuhan wujud, siapakah yang menjelaskan kepada Tuan kewujudanNya? Jawapan kepada semua ini memerlukan hati dan akal yang bersih.

-Disinilah kelebihan aku daripada saudari kerana telah mengenal Tuhan yang sejati.(Bukannya mengenal awloh yang mengajarkan pembunuhan,pemerkosaan,poligami,ganjaran syurgawi seks dan bidadarinya!..Kasihan melihat kaum hawa islam mengiyakan dan menegakkan ajaran seperti ini walaupun amat jelas bertentangan dengan hati nurani seorang yang bergelar wanita.


Nabi Isa (didoakan kesejahteraan ke atasnya) adalah Rasul yang wajib diimani oleh semua Muslim. Jika tuan pelajari sejarah Nabi2 dan perbezaan syariat yang dibawa oleh setiap Nabi sudah pasti tuan akan tahu. Sebelum Nabi Isa a.s sudah wujud Nabi Sulaiman a.s, umatnya adalah seluruh makhluk termasuk jin dan manusia (lebih ramai lagi daripada umat Nabi Isa) dan saya yakin tuan juga beriman terhadapnya. Nabi Sulaiman a.s punya ratusan isteri. Tidakkan tuan memmikirkan kenapa Tuhan izinkan itu berlaku?

-Aku memang pernah mempelajari perihal nabi2 namun bukan dari sumber yang salah(islam) dan ditekankan disini bhwa solomon bukanlah sebagai nabi melainkan sebagai raja waris raja daud sebagai orang pilihan yang telah sesat kerana nafsu syaitan.

Kejatuhan solomon dalam dosa:

* 1 Raja 11:1-4
11:1 Adapun raja Salomo mencintai banyak perempuan asing. Di samping anak Firaun ia mencintai perempuan-perempuan Moab, Amon, Edom, Sidon dan Het,
11:2 padahal tentang bangsa-bangsa itu TUHAN telah berfirman kepada orang Israel: "Janganlah kamu bergaul dengan mereka dan mereka pun janganlah bergaul dengan kamu, sebab sesungguhnya mereka akan mencondongkan hatimu kepada allah-allah mereka." Hati Salomo telah terpaut kepada mereka dengan cinta.
11:3 Ia mempunyai tujuh ratus isteri dari kaum bangsawan dan tiga ratus gundik; isteri-isterinya itu menarik hatinya dari pada TUHAN.
11:4 Sebab pada waktu Salomo sudah tua, isteri-isterinya itu mencondongkan hatinya kepada allah-allah lain, sehingga ia tidak dengan sepenuh hati berpaut kepada TUHAN, Allahnya, seperti Daud, ayahnya.

Dan oleh kerana telah sedar akan dosanya raja soloma bertaubat.

-Boleh jelaskan tentang muhammad kononnya sebagai nabi telah berzina dengan budak isterinya hafsah yang bernama mariyah?..Boleh jelaskan nafsu jahat muhammad yang telah mengambil menantu iaitu isteri kepada anak angkatnya sendiri?!


Apa sahaja yang saya terangkan, ia tidak mungkin mampu dicerna oleh minda tuan jika tuan dari mula sudah punya kebencian terhadap Nabi Muhammad saw. (Saya yakin tuan seorang yang mencintai kebenaran dan mahu berbincang secara aman.)

-Benar,mohon izin saudari mnerangkan/menyanggah pemikiran ku yang "salah" tentang perihal muhammad alias awloh dan alkisah qurannya.

Qalam'Aini said...

@edison casanova

Q'A: Tuan bertanya soalan kepada saya terhadap 'apa maksud saya' namun tuan sendiri telah pun menjawabnya. Tuan, sedari awal TELAH melabelkan Nabi Muhammad s.a.w dan muslim lain dengan label negatif sebagaimana yang tuan tulis di atas ini. Maka seharusnya tuan yang bijak bestari nilaikan sendiri, adakah tuan benar-benar adil dalam perbincangan ini.

Q'A: Tuan masih lagi dengan persepsi yang negatif terhadap Islam. Saya berhak untuk menyangkal kenyataan tuan, namun saya yakin tiada hujah walau dari pendebat terbaik di dunia sekali pun yang akan mampu melawan pemikiran senegatif ini. Sia-sia.

Q'A: Tuan tidak menjawab satu pun soalan saya. Sungguh saya kasihan melihat kebanggaan tuan terhadap diri tuan sendiri dan kesukaan tuan merendahkan makhluk lain. Tidakkah Nabi Isa a.s yang tuan dan saya imani mengajarkan agar berhikmah dan kasih sayang dalam berdakwah? Saya menafikan semua tuduhan tuan terhadap Islam. Itu semua bukanlah ajaran Islam (PEMBUNUHAN, PEMERKOSAAN). Tentang poligami ini sekarang saya mahu bertanya kepada Tuan, sebagai seorang lelaki normal, adakah kebenaran untuk berkahwin lebih dari satu itu satu penyeksaan atau jalan penyelesaian yang baik buat kaum lelaki? Adakah ia bertentangan dengan hati nurani lelaki? Di zaman ini yang ramai kaum lelaki berpusu-pusu ke rumah pelacuran membeli kaum wanita hanya untuk semalam dan setelah itu meninggalkannya terkontang kanting tanpa tanggungjawab terhadap segala perbuatannya(tanggungjawab nafkah, perlindungan, kasih sayang dll - yang diperlukan oleh nurani seorang wanita), dan juga terhadap anak yang bakal lahir setelah itu? Saya menegaskan bahawa saya memilih poligami yang memelihara wanita dalam perkahwinan yang suci dan saya menentang sekerasnya pelacuran yang menindas wanita. Islam mengajar saya perkahwinan adalah satu jalan untuk menyalurkan nafsu sang lelaki dan perempuan dan cara untuk bertanggugjawab ke atas hak masing2.

Q'A: Saya mengenal ramai penganut ajaran Nabi Isa/ Jesus alihissalam yang berakhlak baik, namun harini saya ditemukan dengan seorang yang sebaliknya. Saya amat terkejut dengan kenyataan fitnah tuan terhadap Nabi Sulaiman alaihissalam. Seorang Nabi pesuruh Allah pun tuan boleh fitnah baginda seorang pendosa? Adakah tuan lebih hebat dari Nabi?
Saidatina Maria radhiallahu anha adalah salah seorang isteri Nabi Muhammad s.a.w. Jika tuan maksudkan Sidatina Zainab r.a, mereka berkahwin setelah beliau bercerai dengan Saidina Zaid r.s. Saya yakin tuan mendapat cerita2 ini dari sumber yang salah dan menuduh ini adalah kisah benar.

Q'A: Benar, tuan memang jelas punya pemikiran yang salah sedari awal. Paling jelas kesalahan tuan ialah mengatakan Nabi Muhammad saw 'alias awloh'. Nabi Muhammad saw bukanlah Tuhan. Baginda hanya seorang manusia yang dilantik menjadi Nabi dan Rasul, pesuruh Allah menyampaikan wahyu melalui perantaraan Malaikat Jibril a.s daripada Allah swt Tuhan Sekalian Alam, Tuhan yang Esa dan tiada sekutu bagiNya.

Mr.ReD said...

Q'A: Tuan bertanya soalan kepada saya terhadap 'apa maksud saya' namun tuan sendiri telah pun menjawabnya. Tuan, sedari awal TELAH melabelkan Nabi Muhammad s.a.w dan muslim lain dengan label negatif sebagaimana yang tuan tulis di atas ini. Maka seharusnya tuan yang bijak bestari nilaikan sendiri, adakah tuan benar-benar adil dalam perbincangan ini.
-Maaf sekiranya saudari terasa dengan kenyataan mengenai muhammad juga kerana "soalan berjawapan" yang telah ku berikan kepada saudari.Mgkin saudari benar tentang tanggapanku yang mgkin salah mengenai muhammad,kiranya saudari dapat menjelaskan mengenai pembunuhan,pemerkosaan,perzinaan,perompakkan,perbudakkan/hamba,ajaran2 yang bertentangan dengan pemikiran sihat(bestari) dll?..

Q'A: Tuan masih lagi dengan persepsi yang negatif terhadap Islam. Saya berhak untuk menyangkal kenyataan tuan, namun saya yakin tiada hujah walau dari pendebat terbaik di dunia sekali pun yang akan mampu melawan pemikiran senegatif ini. Sia-sia.
-Tuan masih lagi dengan pemikiran yang (negatif) terhadap Islam???..Apakah sesuatu kesalahan yang tidak dapat diterima oleh akal pemikiran yang sihat patut dipaksa untuk diterima?..bagaimana mgkin saudari dengan bangganya mengiyakan ajaran yg jelas2 memperendahkan martabat wanita?apakah saudari setuju menurut pandangan islam mengenai akal wanita hanyalah setengah dari akal lelaki,golongan wanita penghuni terbanyak di neraka,diceraikan,dipoligami di dunia dan syurga dan banyak lagi ajaran yang aneh menurut muhammad..

Mr.ReD said...

Q'A: Tuan tidak menjawab satu pun soalan saya. Sungguh saya kasihan melihat kebanggaan tuan terhadap diri tuan sendiri dan kesukaan tuan merendahkan makhluk lain. Tidakkah Nabi Isa a.s yang tuan dan saya imani mengajarkan agar berhikmah dan kasih sayang dalam berdakwah? Saya menafikan semua tuduhan tuan terhadap Islam. Itu semua bukanlah ajaran Islam (PEMBUNUHAN, PEMERKOSAAN). Tentang poligami ini sekarang saya mahu bertanya kepada Tuan, sebagai seorang lelaki normal, adakah kebenaran untuk berkahwin lebih dari satu itu satu penyeksaan atau jalan penyelesaian yang baik buat kaum lelaki? Adakah ia bertentangan dengan hati nurani lelaki? Di zaman ini yang ramai kaum lelaki berpusu-pusu ke rumah pelacuran membeli kaum wanita hanya untuk semalam dan setelah itu meninggalkannya terkontang kanting tanpa tanggungjawab terhadap segala perbuatannya(tanggungjawab nafkah, perlindungan, kasih sayang dll - yang diperlukan oleh nurani seorang wanita), dan juga terhadap anak yang bakal lahir setelah itu? Saya menegaskan bahawa saya memilih poligami yang memelihara wanita dalam perkahwinan yang suci dan saya menentang sekerasnya pelacuran yang menindas wanita. Islam mengajar saya perkahwinan adalah satu jalan untuk menyalurkan nafsu sang lelaki dan perempuan dan cara untuk bertanggugjawab ke atas hak masing2.

*Bagaimana dapat dijawab jika soalan yang ditanyakan bertentangan dengan sejarah islam itu sendiri???..Apakah saudari buat2 tak tau ataupun memang tak tau???(Disinilah tugas Nabi Muhammad saw iaitu untuk menunjukkan contoh terbaik hidup sebagai Muslim berdasarkan ajaran Al Quran, bukan hidup berdasarkan nafsu.)
*Tidakkah Nabi Isa a.s yang tuan dan saya imani mengajarkan agar berhikmah dan kasih sayang dalam berdakwah?
-Bukankah sepatutnya sesuatu ajaran salah yang bertentangan dengan kebenaran sebelumnya patut "ditegur dengan keras"? Jesus juga berbuat demikian dengan membalikkan meja2 pedagang2 merpati dan penukar wang di halaman bait Allah..Kami sebagai pengikut ajaran samawi Alkitab hari ini juga berbuat demikian kerana melarang keras ajaran sesat aneh oleh islam yang kononnya didakwa oleh islam hari ini agama penyempurna 2 agama samawi sebelumnya!
* Saya menafikan semua tuduhan tuan terhadap Islam. Itu semua bukanlah ajaran Islam (PEMBUNUHAN, PEMERKOSAAN).
-Satu pemikiran dangkal daripada saudari dan oleh kbnyakkan muslim hari ini mengenai Islam dengan membangga dan mewar-warkan apa yg baik2 dari Islam namun menepi dan menyelimuti wajah Islam yg sebenar.Bila mana saudari mengatakan pembunuhan dan pemerkosaan bukanlah ajaran daripada islam,boleh saudari jelaskan tentang ayat2 hadis sahih juga alquran mengenai pembunuhan,perzinaan,pemerkosaan,jarahan perang dll menurut muhammad dan pengikutnya juga muslim mukmin hari ini?..

*Tentang poligami ini sekarang saya mahu bertanya kepada Tuan, sebagai seorang lelaki normal, adakah kebenaran untuk berkahwin lebih dari satu itu satu penyeksaan atau jalan penyelesaian yang baik buat kaum lelaki?
-Di dalam Alkitab sangat dijelaskan tentang anugerah Roh Kudus oleh Allah untuk orang yang percaya sebagai pembimbing,pengiring bagi umat Kristian.Oleh kerana iringan Roh Kudus inilah orang yang percaya berkemampuan untuk menolak tentang dunia dengan tidak terikat dengan keinginan dunia.
-Saudari berkata demikian hanyalah sebagai hujah untuk menegakkan pendirian salah islam dan aku percaya saudari tidak pernah akan rela bila saudari benar2 merasa seksaan dipoligami(insyaawloh akan tiba masanya).


Mr.ReD said...

Q'A: Saya mengenal ramai penganut ajaran Nabi Isa/ Jesus alihissalam yang berakhlak baik, namun harini saya ditemukan dengan seorang yang sebaliknya. Saya amat terkejut dengan kenyataan fitnah tuan terhadap Nabi Sulaiman alaihissalam. Seorang Nabi pesuruh Allah pun tuan boleh fitnah baginda seorang pendosa? Adakah tuan lebih hebat dari Nabi?

* Saya amat terkejut dengan kenyataan fitnah tuan terhadap Nabi Sulaiman alaihissalam. Seorang Nabi pesuruh Allah pun tuan boleh fitnah baginda seorang pendosa? Adakah tuan lebih hebat dari Nabi?
-Merasa malu melihat umat islam mengutip nafsu sesat raja salomo untuk membetulkan nafsu setan muhammad!
1 Raja-raja 11:11 (TB) Lalu berfirmanlah TUHAN kepada Salomo: "Oleh karena begitu kelakuanmu, yakni engkau tidak berpegang pada perjanjian dan segala ketetapan-Ku yang telah Kuperintahkan kepadamu, maka sesungguhnya Aku akan mengoyakkan kerajaan itu dari padamu dan akan memberikannya kepada hambamu. Dengan amat bangga aku mengatakan bhwa yang aku terbukti "lebih nabi" daripada muhammad yang pembunuh,penzina,penyeksa juga perompak.

Mr.ReD said...

radhiallahu anha adalah salah seorang isteri Nabi Muhammad s.a.w. Jika tuan maksudkan Sidatina Zainab r.a, mereka berkahwin setelah beliau bercerai dengan Saidina Zaid r.s. Saya yakin tuan mendapat cerita2 ini dari sumber yang salah dan menuduh ini adalah kisah benar.
-Hehe...tersenyum sendiri aku melihat pengetahuan saudari yg cetek mengenai nabi@awloh saudari.

Maria al-Qibtiyyah(budak hafsah yang disetubuhi hingga melahirkan ibrahim)


Sumber: Qur'an terbitan Entesharat-e Elmiyyeh Eslami Tehran 1377 lunar H. Tafsir dan terjemahan ke bahasa Farsi oleh Mohammad Kazem Mo’refi

Also it is reported that the Prophet had divided his days among his wives. And when it was the turn of Hafsa, he sent her for an errand to the house of her father Omar Khattab. When she took this order and went, the prophet called his slave girl Mariyah the Copt who bore his son Ibrahim, and who was a gift from the king Najashi and had sexual intercourse with her. When Hafsa returned, she found the door locked. So she sat there behind that locked door until the prophet finished the business and came out of the house while pleasure was dripping from his face.
When Hafsa found him in that condition she rebuked him saying you did not respect my honor; you sent me out of my house with an excuse so you could sleep with the slave girl. And in the day that was my turn you had intercourse with someone else.
Then the Prophet said, be quiet for although she is my slave and halal to me, for your contentment I at this moment make her haram to myself. But Hafsa did not do this and when the Prophet went out of her house she knocked at the wall that separated her room from that of Aisha and told her everything. She also gave the glad tiding about what the Prophet had promised about making Mariyah haram to himself.

34511 (Tabari bahasa Indonesia)
Zaid bin Aslam menceritakan kepadaku bahwa Rasulullah SAW menggauli Ummu Ibrahim (Maria) di rumah salah seorang istri beliau sehingga istrinya ini berkata, “Wahai Rasulullah, Anda melakukan ini di rumah saya dan di atas ranjang saya?!”
Akhirnya Rasulullah mengharamkan Maria atas diri beliau. Istrinya tadi justru berkata, “Ya Rasulullah, bagaimana mungkin engkau mengharamkan sesuatu yang halal atas diri mereka?”
Rasulullah SAW lalu bersumpah tidak akan menggauli Maria lagi.

34517 (Tabari bahasa Indonesia)
Ayahku berkata, “Salah seorang istri Nabi SAW memergoki Rasulullah SAW bersama budak wanitanya di rumah sang istri tersebut, maka dia berkata, “Wahai Rasulullah, bagaimana mungkin ini bisa terjadi, padahal aku wanita yang paling lemah diantara para istrimu?”
Rasulullah SAW lalu bersabda padanya, “Sssst, diamlah, jangan beritahukan hal ini kepada siapapun. Dia haram bagiku bila aku mendekatinya lagi setelah ini untuk selamanya.’
Istri beliau ini lalu berkata, ‘Wahai Rasulullah, bagaimana bisa engkau mengharamkan sesuatu yang telah Allah halalkan untuk engkau dengan perkataan, “Dia haram bagiku untuk selamanya?”
Rasulullah SAW lalu berkata, ‘Demi Allah, aku tidak akan menyentuhnya lagi untuk selamanya.’

Mr.ReD said...

Aisyah binti Abu Bakar

Bukhari vol. 7, #65:

"Narrated Aisha that the prophet wrote the marriage contract with her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old. Hisham said: "I have been informed that Aisha remained with the prophet for nine years (i.e. till his death).""

Bukhari vol. 7, #88:

"Narrated Urwa: "The prophet wrote the (marriage contract) with Aisha while she was six years old and consummated his marriage with her while she was nine years old and she remained with him for nine years (i.e. till his death).""


Bukhari vol. 5, #234 says:

"Narrated Aisha: The prophet engaged me when I was a girl of six. We went to Medina and stayed at the home of Harith Kharzraj. Then I got ill and my hair fell down. Later on my hair grew (again) and my mother, Um Ruman, came to me while I was playing in a swing with some of my girl friends. She called me, and I went to her, not knowing what she wanted to do to me. She caught me by the hand and made me stand at the door of the house. I was breathless then, and when my breathing became all right, she took some water and rubbed my face and head with it. Then she took me into the house. There in the house I saw some Ansari women who said, "Best wishes and Allah's blessing and a good luck." Then she entrusted me to them and they prepared me (for the marriage). Unexpectedly Allah's messenger came to me in the forenoon and my mother handed me over to him, and at that time I was a girl of nine years of age."

HADITH OF SAHIH MUSLIM VOLUME 2, #3309

Aisha reported: Allah’s Messenger married me when I was six years old, and I was admitted to his house at the age of nine….

Zainab binti Jahsyin(isteri anak angkat zaid yang diambilnya kerana nafsu)


Tabari VIII:1
Dalam tahun ini Nabi menikahi Zaynab Bt. Jahsh. Rasul Allah pergi ke rumah Zayd bin (anak dari) Muhammad. Mungkin Nabi rindu padanya waktu itu. Zaynab, istri Zayd, bangkit untuk menjumpainya. Dia hanya memakai baju dalam… Dia meloncat penuh hasrat, dan membangkitkan kekaguman Rasul Allah, lalu dia menoleh sambill menggumamkan sesuatu yang hampir tidak bisa dimengerti. Namun, dia ada mengatakan secara terang-terangan, “Terpujilah Allah yang Maha Kuasa, yang menyebabkan hati tergerak!” Lalu Zayd pergi menghadap Muhammad. “Nabi, Aku dengar engkau datang ke rumahku. Mengapa engkau tidak masuk? Mungkin Zaynab membangkitkan kekagumanmu, aku akan meninggalkannya.”

Tabari VIII:4
Suatu hari Muhammad pergi mencari Zayd. Ada satu penutup kain di atas lubang pintu, tetapi angin mengingkapkan tirai itu sehingga lubang pintu terbuka. Zaynab berada di kamarnya, telanjang, dan kekaguman terhadapnya memasuki hati Nabi. Setalah itu Allah membuatnya tidak menarik bagi Zayd.

Tabari VIII:3
Zayd meninggalkannya, dan dia menjadi bebas. Ketika Rasul Allah berbincang dengan Aisha, (dia pingsan). Ketika sadar kembali, dia tersenyum dan berkata, “Siapa yang akan pergi kepada Zaynab untuk memberitahu dia berita baik? Allah telah menikahkan dia padaku.” Lalu Nabi membaca ayat Quran 33 hingga akhirnya. Aisha berkata, “Aku menjadi gelisah karena apa yang telah kami dengar tentang kecantikannya dan satu hal lagi, yang paling berat, yang telah Allah lakukan baginya dengan mengawinkannya sendiri kepadanya (Muhammad). Aku bilang dia pasti akan membanggakan hal itu kepada kami.”


Q'A: Benar, tuan memang jelas punya pemikiran yang salah sedari awal. Paling jelas kesalahan tuan ialah mengatakan Nabi Muhammad saw 'alias awloh'. Nabi Muhammad saw bukanlah Tuhan. Baginda hanya seorang manusia yang dilantik menjadi Nabi dan Rasul, pesuruh Allah menyampaikan wahyu melalui perantaraan Malaikat Jibril a.s daripada Allah swt Tuhan Sekalian Alam, Tuhan yang Esa dan tiada sekutu bagiNya.
-Aku bersaksi tiada tuhan selain muhammad dan muhammad adalah awloh itu sendiri.
muhammad@awloh+alquran@dongeng=setan.

Qalam'Aini said...

@edison casanova

Seorang insan tidak akan menemui kebenaran jika mata dan hatinya hanya mahu melihat keburukan.

Terserah kepada tuan untuk memilih rujukan2 yang tuan gunakan, itu hak individu. Jika salah rujukan, maka salah lah pemahaman. Saya menyarankan agar tuan membuat rujukan terhadap ulama Islam dalam media maya ini yang boleh tuan rujuk hujah2nya secara lisan umpamanya Dr Zakir Naik.

Sekali lagi saya mengulangi kenyataan agar tuan mampu mengingatnya, bahawa Nabi Muhammad saw adalah seorang manusia yang dipilih sebagai pesuruh Allah swt. Hanya Allah swt adalah Tuhan yang Esa tiada sekutu bagiNya dan Al Quran adalah kalam Allah swt yang mulia bukanlah ciptaan manusia serta terpelihara isi kandungannya hingga akhir zaman.

Qalam'Aini said...

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;

"Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;

"Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;

"Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya".

(Al-Ikhlaas 112)

Mr.ReD said...

Seorang insan tidak akan menemui kebenaran jika mata dan hatinya hanya mahu melihat keburukan.
-Sekiranya sejarah lengkap muhammad difilemkan dengan tajuk Kemuliaan nabi muhammad,insan sperti anda inilah yang paling bnyak skip adegan2 membunuh,memperkosa,menyeksa,berzina dll yang tidak diingini lalu apabila berakhirnya filem tersebut dan seseorang menanyakan kpda saudara,"Menurut anda,adakah nabi muhammad terlihat mulia?" Maka anda akan menjawab,"segala puji bagi muhammad,engkaulah rasulullah."

Terserah kepada tuan untuk memilih rujukan2 yang tuan gunakan, itu hak individu. Jika salah rujukan, maka salah lah pemahaman. Saya menyarankan agar tuan membuat rujukan terhadap ulama Islam dalam media maya ini yang boleh tuan rujuk hujah2nya secara lisan umpamanya Dr Zakir Naik.
-Bagaimana mgkin saudari mengatakan yang aku memilih rujukan ku sendiri?..Bukankah para ulama sekarang ni menggunakan "buku rujukan" yang sama dengan apa yg aku rujuk?..perbezaannya ialah ulama islam mmilih apa yg ia ingin dan menolak apa yg ea tidak ingin,lalu,yang dipilih dijerit-jeritkan!..alhasilnya,terlahirlah insan seperti saudari dan dengan bongkak sombongnya menunjuk kepada golongan kafir dengan mengatakan"golongan inilah api kayu neraka!"
-Lagi2 Dr.Zakir..inilah kelemahan nyata yang terjadi kpda umat muslim hari ini dengan bersandarkan kpda ulama2 semata2.Di soalan yang pertama saudari menyatakan kpda ku tidak akan menemui kbenaran jika hati dan mata melihat keburukkan?..bagaimana mgkin saudari dapat berkata demikian jika hati dan mata saudari sendiri tidak melihatnya?..ibarat orang celik melintas jalan menutup matanya dengan berpandukan "suara" kawan celik diseberang jalan yang memberi arahan.Bukalah matamu dan lihatlah sendiri kiri kanan!


Sekali lagi saya mengulangi kenyataan agar tuan mampu mengingatnya, bahawa Nabi Muhammad saw adalah seorang manusia yang dipilih sebagai pesuruh Allah swt. Hanya Allah swt adalah Tuhan yang Esa tiada sekutu bagiNya dan Al Quran adalah kalam Allah swt yang mulia bukanlah ciptaan manusia serta terpelihara isi kandungannya hingga akhir
-Sebelum menjadi seorang yang beragama hari ini,aku sempat menjeling panjang akan "janji keselamatan" yang diwar-warkan oleh islam...Selepas diperkenalkan tentang Alkitab oleh pakcikku dan setelah aku mengetahui Allah Kristian yang amat baik dan mukjizat yang nyata terjadi didalam kehidupanku,aku lalu terfikir didalam hati,"jika ini Tuhan yang sebenar,tuhan apakah yang diagungkan oleh umat muslim?..apakah Tuhan yang ku sembah sama dengan allah swt yang muslim.sembah?"..Pencarianku untuk mengenal agama islam pun bermula dan yang amat mengejutkan aku adalah isinya firman awloh banyak skli menghina orang kafir,mengajarkan kebencian kpda orang kafir(terutama orang yahudi),ugutan seksaan yang ngeri,awloh suka memuji dirinya sendiri,awloh suka meninggikan rasulnya seperti ia sendiri(taat akan rasul,takut kepada rasul,mendurhakai rasul juga spt mendurhakai awloh!dlm erti kata lain,muhammad adalah jelmaan awloh didunia menurut alquran),hukuman2 dan seksaan dan banyak lagi sperti peristiwa2 yang bertentangan dengan Alkitab namun yang paling mengherankan adalah perihal kebencian awloh terhadap orang yahudi?..sangat bertentangan sekali dengan ajaran Allah Alkitab..Sehinggalah suatu hari aku mulai mengenal situs FFI yang didirikan oleh ex-muslim Dr.Ali Sina Tokoh Atheis waktu itu yang pernah berdebat dengan banyak tokoh ulama islam sedunia yang tak pernah terkalahkan!..selain dari berdebat dengan ulama islam,beliau juga berdebat dengan tokoh kristian juga agama dunia lainnya dan sehinggalah bbrapa tahun yang lalu beliau mengejutkan dunia atheis juga dunia agama dengan menyatakan telah mempercayai dan menerima Jesus sebagai Tuhan!..Kesaksian imannya cukup menarik skli dan jika saudari tidak keberatan,aku boleh kongsikan kesaksian tersebut di ruang komen ini?

Mr.ReD said...

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
-Baru sekejap tadi aku telah melihat video pembunuhan sadis juruterbang jordan oleh isis,videonya amat mengerikan dan hmpir saja aku tidak sggup untuk melihatnya.Hal ini sangat melucukan bagi setiap non muslim apabila mendengar setiap jeritan muslim yang mengwar-warkan tentang agama islam kononnya agama damai.Bila mana muslim mendakwa islam agama damai,bagaimana mungkin pelampau islam menunjukkan sebaliknya??..ini sangat bertentangan dengan "pelampau kristian" yang aku kenal (seperti pakcikku).Kehidupannya penuh dengan "Tuhan",dlm erti kata lain,hidupnya hanya untuk Tuhan..Kehidupan sseorang yang aku kenal sebagai "pelampau kristian" sangat berbeza?..hidupnya penuh dengan kasih sayang,tidak terikat dengan keinginan dunia sperti kita..ini sangat jelas didalam kehidupan sseorang yg percaya kerana bimbingan anugerah roh kudus didalamnya menurut alkitab.

Katakanlah (wahai Muhammad): "(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;

"Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;

"Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;

"Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya".
-Inilah masalah yang dihadapi oleh umat islam hari ini dengan menghakimi keTuhanan kristian yg mereka sendiri tidak ketahui!..Sangat dijelaskan disini bhwa kami menyembah Allah yang Esa dan Allah kami tidak beranak mahupun diperanakan...Alkisah quranmu karangan muhammad sangat salah tentang penafsiran tentang kristian,sangat jelas didalam quran bhwa kmi menyembah Jesus juga MARIA??..ternyata muhammad salah karang dengan amat jelas tentang hal itu!..dituliskan juga tentang pernyaliban dizaman firaun????..bukankah hukuman penyaliban mula dijalankan semasa zaman empayar rom?..bagaimana mungkin awloh muhammad tidak tahu mengenai sejarah???..sangat jelas disini bhwa quran bukanlah firman Allah,melainkan karangan muhammad saja.

Qalam'Aini said...

@edison casanova

Syukur sekiranya tuan telah beriman kepada Allah swt yang Maha Esa dan tidak menyekutukanNya. Semoga Tuan terus beroleh petunjuk dan hidayah dari Allah swt.

Mr.ReD said...

Saudara boleh saksikan sndiri beribu kesaksian didalam youtube betapa bermaknanya "maksud" syukur oleh mereka yg telah mengenal Tuhan Yang Sejati!..

HAMIDIsP said...

@edison casanova memang sangat suka memetik ayat-ayat rekaan, palsu untuk ditanyakan kepada admin. Berhentilah memutar belit kebenaran dan sedar lah dari kesesatan sebahagian ebsar ORIENTALIS dan paderi yang mengubah bible en.edison. 3LUCU

Mr.ReD said...

@edison casanova memang sangat suka memetik ayat-ayat rekaan, palsu untuk ditanyakan kepada admin.

-Saudara Sp ni suka sangat "main terjah"..hee..kan aku dh bagi referensi tu?..saudara boleh pastikan sendiri authentic ke tak..

Berhentilah memutar belit kebenaran dan sedar lah dari kesesatan sebahagian ebsar ORIENTALIS dan paderi yang mengubah bible en.edison.

-Orientalis lh sgt..hehe..indonesia.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?f=64&t=46520

Mr.ReD said...

Pertanyaan ini ditujukan khas untuk saudara Sp juga saudari Qa,

1)Kenapa kebanyakan muslim tidak mengikuti contoh yang diberikan Muhammad walaupun ia menyuruh begitu?

Membunuh
-www.answering-islam.org/Muhammad/Enemies/abuafak.html
-www.answering-islam.org/Muhammad/Enemies/asma.html
-www.faithfreedom.org/Articles/sina/assassinations.htm
-www.answering-islam.org/Muhammad/Enemies/sallam.html
-Al-Athir dalam bukunya The Perfect History of Al-Athir, vol.II,
hal.142 menulis:
“Muhammad memerintahkan Fatima disiksa dengan
memerintahkan satu budak yang cacat fisik untuk
memperkosa anak perempuannya di depan dirinya. Setelah
budak tersebut selesai melakukan perbuatannya yang najis,
Muhammad memanggil Zayd bin Haritha dan
memerintahkannya membunuh Fatima. Banyak orang
memintakan pengampunan bagi Fatima, seorang wanita tua
berusia tujuhpuluhan tahun, tetapi Muhammad tidak
menghiraukannya.”

-Al Tabari menulis:
“Muhammad memerintahkan Zayd bin Haritha untuk
membunuh Fatima, yang dikenal sebagai Umm Qirfa. Dia
membunuhnya dengan sadis yaitu dengan cara mengikat
kedua kakinya dengan dua tali yang diikat pada dua unta. Dia
memaksa unta tersebut berlari ke arah yang berlawanan
sehingga ia robek menjadi dua bagian.” (The History of
Nations and Kings oleh Al-Tabari, vol.II, hal.127)
-Ada pula hadits shahih yang dikisahkan oleh Anas (sahabat
Muhammad) tentang sekelompok Arab terdiri dari delapan
orang yang datang menghadap Muhammad dan mengeluh
akan cuaca Medinah. Muhammad menganjurkan mereka
minum kencing unta sebagai obat dan mengirim mereka
menemui penggembala unta di luar kota. Tetapi orang-orang
ini malahan membunuh penggembala dan mencuri unta￾untanya. Ketika Muhammad mengetahui akan hal ini, dia
menyuruh orang-orangnya mengejar mereka. Lalu
memerintahkan agar tangan-tangan dan kaki-kaki mereka
dipotong, meminta paku-paku yang dipanaskan dan lalu
ditusukkan ke dalam mata-mata mereka dan mereka
ditelantarkan di daerah berbatuan agar mati perlahan-lahan.
Anas berkata bahwa mereka minta air, tetapi tidak ada yang
memberi sampai akhirnya mereka mati. (Bukhari Vol. 4, Book
52, No. 261).

Mr.ReD said...


*Nafsu Buaya,Pemerkosaan,Perzinaan,Poligami
-www.faithfreedom.org/Articles/sina/Juwairiyah.htm
-www.faithfreedom.org/Articles/sina/safiyah.htm
-www.faithfreedom.org/Articles/SKM/zeinab.htm
-www.faithfreedom.org/Articles/sina/mariyah.htm
- Diriwayatkan Muhammad Ibn Yahya Ibn Hayyan, "Rasulullah mendatangi rumah Zaid ... Zainab Binti Jahsh menghampirinya, mengenakan gaun rumah tipis, namun Rasulullah memalingkan muka darinya. Zainab mengatakan, 'Ia tidak disini, Rasulullah, tapi silahkan masuk ..." Rasulullah menolak. Ketika Zaid pulang, Zainab melaporkan kedatangan Rasulullah. Zaid bertanya, 'Kau mengijinkannya masuk, bukan?' Zainab menjawab, 'Saya tawari namun ia menolak. Ia bilang, 'Ia tidak mengatakan apa-apa?' Zainab mengatakan, `Ketika ia pergi ia mengatakan sesuatu namun bagi saya kurang jelas. Katanya, "Terpujilah Auwloh yang mengarahkan hati manusia." Maksud dari “mengarahkan hati” adalah mengarahkan hati Muhammad kepada Zainab; kalo diterjemahkan secara bebas dlm bahasa sekarang mungkin bisa berarti “jatuh hati” atau “naksir”. –adm. 'Zaid pergi menemui Rasulullah dan mengatakan, 'O Rasulullah, saya mendengar anda pergi ke rumah saya. Mengapa anda tidak masuk? Mungkin anda menyukai Zainab. Saya bisa meninggalkannya.' Rasulullah mengatakan, 'Pertahankanlah isterimu.' Zaid mengatakan, 'O Rasulullah, saya akan meninggalkannya.' Rasulullah mengatakan, 'Tetaplah bersama isterimu.' Ketika Zaid meninggalkan Zainab, Zainab mengucilkan diri dan menghabiskan masa Iddah-nya. Sementara Rasulullah duduk dan bicara dengan Aisha, ia kesurupan (kemasukan wahyu) dan ketika sembuh ia tersenyum dan mengatakan, 'Siapa akan pergi ke Zainab dan memberikannya kabar baik bahwa Auwloh menikahkannya kepada saya di surga?' " (Tabaqat, 8:101-102). -Bukhari Jilid 7 Buku 62 Nomer 6 Dikatakan oleh Anas: Biasanya nabi berkeliling (untuk bermain sex) dengan para istrinya dalam satu malam, dan ia mempunyai 9 istri.
-Bukhari Jilid 7 Buku 71 Nomer 660 Cerita Aisyah: Nabi Auwloh, Muhammad, terkena sihir sehingga ia biasanya berpikir bahwa ia telah berhubungan sex dengan para istrinya padahal tidak demikian.

[Nabi SAW marah besar ketika mendengar putri beliau, Fathimah binti Muhammad SAW, akan
dipoligami Ali bin Abi Thalib RA. Ketika mendengar rencana itu, Nabi pun langsung masuk ke masjid
dan naik mimbar, lalu berseru: "Beberapa keluarga Bani Hasyim bin al-Mughirah meminta izin
kepadaku untuk mengawinkan putri mereka dengan Ali bin Abi Thalib. Ketahuilah, aku tidak akan
mengizinkan, sekali lagi tidak akan mengizinkan. Sungguh tidak aku izinkan, kecuali Ali bin Abi Thalib
menceraikan putriku, kupersilakan mengawini putri mereka. Ketahuilah, putriku itu bagian dariku; apa
yang mengganggu perasaannya adalah menggangguku juga, apa yang menyakiti hatinya adalah
menyakiti hatiku juga." (Jâmi’ al-Ushûl, juz XII, 162, nomor hadis: 9026).]

[Ibn Sa’d menceriterakan seorang lelaki koptik yang suka
mengunjungi Maryam, gosip beredar bahwa dia adalah
kekasih Maryam.
Maryam budak koptik yang cantik dengan rambut ikal tinggal
di sebuah taman di Utara Medinah. Ia dipindahkan ke sana
karena isteri-isteri Muhammad yang lain cemburu dan
membencinya. Gosip tentang lelaki koptik ini sampai ke
telinga Muhammad yang lalu menyuruh Ali untuk membunuh
lelaki tersebut. Si lelaki ketika melihat Ali menghampirinya
langsung mengangkat pakaiannya dan Ali melihat lelaki itu
tidak mempunyai aurat (alat kelamin), lalu Ali membiarkan dia
hidup. (Tabaqat, Volume 8, Page 224).]

Mr.ReD said...


Pedofillia
-Sahih Muslim Book 008, Number 3310: 'A'isha mengatakan: rasulullah (saw) menikahi saya ketika sa ya berusia ENAM TAHUN dan saya masuk rumahnya ketika saya SEMBILAN TAHUN.
-Sahih Bukhari Volume 7, Book 62, Number 64 Diriwayahkan 'Aisha: bahwa nabi menikahi saya ketika saya berumur ENAM dan ia melaksanakan perkawinan itu saat saya SEMBILAN TAHUN, dan kemudian ia tinggal bersama nabi selama sembilan tahun (yaitu sampai kematiannya).
-Sahih Bukhari Volume 7, Book 62, Number 65 Diriwayahkan 'Aisha: bahwa nabi menikahinya saat ia ENAM TAHUN dan ia melaksanakan perkawinan saat ia SEMBILAN TAHUN. Hisham mengatakan: Saya diberitahu bahwa 'Aisha tinggal bersama nabi selama 9 tahun ...'
-Sahih Bukhari Volume 7, Book 62, Number 88 Diriwayahkan 'Ursa: Nabi menulis kontrak per-kawinan dgn 'Aisha saat ia ENAM TAHUN dan melangsungkan perkawinan dgnnya saat ia SEMBILAN TAHUN dan ia tinggal dgn nabi selama 9 tahun ...
-Sahih Bukhari 7.18 = Narrated 'Ursa: Nabi meminta Abu Bakr bagi ijin perkawinan dgn 'Aisha. Abu Bakr mengatakan "TETAPI SAYA SAUDARAMU." Nabi mengatakan, "KAU SAUDARA SAYA SE UKUWIYAH, TETAPI IA (Aisha) HALAL BAGI SAYA untuk saya kahwini."
-Sahih Bukhari 5.234 Diriwayahkan Aisha: Nabi bertunangan dgn saya ketika saya gadis berusia ENAM TAHUN. Kami pergi ke Medinah dan tinggal di rumah Bani-al-Harith bin Khazraj. Lalu saya jatuh sakit dan rambut saya rontok. Kemudian rambut saya tumbuh kembali dan ibu saya, Umm Ruman, datang kpd saya selagi saya bermain di ayunan dgn teman-teman perempuan saya. Ia memanggil saya dan saya mendatanginya, tidak tahu apa yg diinginkannya dari saya. Ia memegang tangan saya dan membuat saya berdiri di pintu rumah. Saya tidak dapat bernafas dan setelah pernafasan saya normal kembali, ia mengambil air dan menggosok muka saya dgn air. Lalu ia membawa saya masuk rumah. Didalam rumah saya melihat beberapa perempuan Ansar yg mengatakan, "Selamat dan rahmat Auwloh besertamu ..." Lalu ibu mempercayai saya kpd mereka dan mereka mempersiapkan saya (bagi perkawinan). Tidak disangka, Rasulullah datang siang hari itu dan ibu saya menyerahkan saya kepadanya dan pada saat itu saya berusia SEMBILAN.
- Sahih Bukhari Volume 8, Book 73, Number 151 Narrated 'Aisha: Saya biasanya main dengan boneka dihadapan nabi, dan teman-teman perempuan saya juga sering bermain dgn saya. Ketika Rasuloullah memasuki rumah kami, mereka biasa-nya menyembunyikan diri, tetapi nabi biasanya memanggil mereka utk bergabung dan bermain dgn saya.
-Sahih Muslim Book 008, Number 3311 'A'isha melaporkan bahwa rasulullah (saw) menikahinya saat ia TUJUH TAHUN, dan ia dibawa kerumahnya sbg pengantin ketika ia berusia SEMBILAN, dan boneka-bonekanya bersamanya, dan ketika ia (nabi) wafat, Aisha berusia DELAPAN BELAS tahun.
-Hadis Sahih Bukhari, buku 7, volume 7, no. 89
Sang Nabi menulis (kontrak nikah) bersama Aisyah saat Aisyah berusia enam tahun dan
menyetubuhinya saat dia berusia sembilan tahun dan dia terus hidup bersama Nabi selama sembilan
tahun (sampai Nabi wafat).

Mr.ReD said...


Konsep Syurgawi
-TIRMZI, vol. 2, hal. 138:
Setiap pria yang masuk surga akan diberi 72 houris; tidak peduli dalam usia berapa dia mati, ketika dia
masuk surga, dia akan berusia 30 tahun dan tidak akan pernah menjadi tua. Seorang pria yang masuk
surga akan diberi daya kejantanan (untuk ngeseks) yang sama dengan 100 orang.

Mr.ReD said...

2)Apakah sekarang standard moral muslim lebih tinggi dari Muhammad?..Jika saudara dan saudari mengatakan ya,mengapa kita harus mengikuti orang yang standard moralnya lebih rendah dari kita?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
My Great Life said...

Atas dasar tertentu contohnya

1.Inginkn zuriat
2.Mngelak daripada zina
3.Membela nasib wanita
4.Meringankan beban Isteri

My Great Life said...

1.Sifat cemburu
2.Sifat kepimpinan
3.Suami dijadikan utk mnjaga n mmberi nafkah

My Great Life said...

Antara yang paling tepat..

Anonymous said...

@edison banyak perdebatan yg terlalu strereotype bagi insan2 spt kamu ni.perbahasan pun bukan ats alasan utk educate diri secara harmoni melainkan menjadikan sumber2 yang salah utk memburukkan seorang Rasul.
Ini penjelasan berkenaan Mengapa nabi berkahwin lebih daripada 4:


Faktor sosial
1)khadijah binti khuwailid (selisih umur yang cukup jauh, Khadijah seorang hartawan Quraisy yg tertarik dgn akhlak Rasul lalu dia melamar baginda.Saat menikah Rasulullah berumur 25 tahun, sedangkan Khadijah sudah 40 tahun. Baginda menikah (monogami selama 25 tahun dgn khadijah)

Dua tahun selepas kewafatan khadijah barulah nabi berpoligami selama 11 tahun

2)Saudah binti zam’ah
yang berstatus janda anak empat adalah dengan tujuan mencarikan ibu pendamping yang bisa mengurus keempat anaknya tersebut. 
3)Hafshah binti Umar Al khatab
Kerana menghormati Umar .Umar Alkhattab adalah salah seorang sahabat nabi jadi pernikahan ini sekaligus mengakrabkan hubungan persaudaraan antara kabilah Quraisy
4)Zainab binti Khuzaimah
Untuk melindungi Zainab yang ditinggal syahid suaminya saat Perang Uhud
5) Salamah
adalah lantaran ia ditinggal wafat sang suami sementara ia memiliki banyak anak.


Faktor transendental (ilahiyah)

6)Aisyah Binti Abu bakr
Pernikahan ini berlaku disebabkan wahyu yg datang daripada mimpi.
Ini dapat dilihat dengan jelas apabila isteri nabi ,Aisyah yang merupakan ibu kepada seluruh umat islam menjadi ilmuan yang terkenal dalam pelbagai bidang ilmu dan dihormati oleh para sahabat. Lebih khusus lagi isteri nabi juga berperanan mengajarkan ilmu rumahtangga dan menjadi perantara bagi kemusykilan permasalahan hukum hakam berkait dengan wanita.
7)Zainab binti Jahsy
adalah bagian dari legalisasi hukum syariat tentang status anak angkat. 
Peristiwa tersebut terjadi pada tahun kelima hijrah. Alquran mencatat status hukum anak angkat dalam surah al-Ahzab ayat 4 dan 5. Islam membatalkan beberapa hukum-hukum jahiliyyah yang tersohor ketika itu dan presepsi buruk mereka ttg tanggapan menikahi bekas isteri bagi wanita yg sudah diceraikan

faktor politik(mengeratkan kesatuan/menghindari permusuhan/membebaskan tahanan)
8)Juwairiyah binti al-Harits, pemuka Bani Mushthaliq dari Khaza’ah, yang ditahan umat Islam.
9)Ummu Habibah dan 10) Ramlah binti Abu Sufyan keduanya memiliki pengaruh besar terhadap islam dan mengikis perlawanan Abu Sufyan(pemimpin musyrik)terhadap Islam.Abu Sufian, beliau tidak membantahpun, bahkan memujinya sedangkan beliau ketika itu amat memusuhi Nabi. Ini kerana mereka mengetahui bahawa nabi muahammad adalah insan yang mulia, bertanggungjawab bahkan sangat jujur (al-amin) seperti diakui sendiri oleh kafir Quraish sebelum perutusan Nabi.

Tuduhan ttg nabi muhammad berkahwin kerana hawa nafsu sgt tidaklah logik kerana kebanyakannya dari kalangan janda yg mempunyai ramai anak

Anonymous said...

Berkenaan kisah Mariah Al Qibtiyah cerita aslinya bukan begitu.Aku tidak pasti sumber daripada mana kau kutip tapi pastinya reference ttp putar belit untuk memburukkan Islam dan memfitnah Rasul.
Jujur sajalah dengan maksud apa engkau memutar balikan fakta dari kisah hadiah raja mesir itu?
Sebelum engkau bicara masalah demi masalah sebaiknya engkau pelajari dahulu sifat2 bangsa arab dan kebudayaannya serta watak dan tabiatnya.
baru engkau membuat ilustrasi cerita yang menarik untuk di baca dan di pelajari.
Pada masa dahulu sebelum Rasulullah lahir bangsa arab sangat keras dalam menjaga tradisi, adat istiadat apa lagi menyangkut wibawa. berani melanggar maka hukum pancung berlaku disini. Melahirkan anak perempuan merupakan kehinaan yang tak terkirakan. tradisi menguburkan anak perempuan hidup-hidup sudah menjadi kebisaan yang harus di junjung tinggi.
Di antara sifat2 jahiliyah yang begitu keras dan membantu ada poin-poin positif yang juga terjaga dengan sangat baik. Orang arab pantang melanggar janji ,berkata dusta, punya pendirian yang teguh. Sifat2 istimewa ini sangat jarang dimiliki oleh bangsa2 manapun didunia ini.
Tradisi2 yang sudah melekat dan mendarah daging yang begitu kuat mustahil untuk di ubah kalau tidak ada keajaiban. Oleh sebab itu mengawini budak (hamba sahaya) dan anak angkat merupakan kemustahilan di lakukan. Tugas inilah yang diemban oleh nabi yang hidup di masyarakat mekkah yang penuh dengan kejahiliyaan untuk memperbaiki akidah yang sudah hancur begitu rupa. Kegetiran dan ketakutan jelas menghampiri beliau (Rasulullah) dalam mengubah kebisaan buruk yang mengakar tersebut.




Rasulullah mengirim surat kepada Muqauqis melalui Hatib bin Abi Baltaah, untuk mengajak raja agar memeluk Islam. Raja Muqauqis menerima Hatib dengan hangat, namun dengan ramah dia menolak memeluk Islam, justru dia mengirimkan Mariyah, Sirin, dan seorang budak bernama Maburi, serta hadiah-hadiah hasil kerajinan dari Mesir untuk Rasulullah

Rasulullah telah menerima kabar penolakan Muqauqis Beliau kemudian menikahi ( Mariyah dan menyerahkan Sirin kepada , Hasan bin Tsabit. Istri-istri Nabi yang lain sangat cemburu atas kehadiran orang Mesir yang cantik itu sehingga Rasulullah harus menitipkan Mariyah di rumah Haritsah bin Nu’man yang terletak di sebelah masjid.
Pada bulan Dzulhijjah tahun kedelapan hijrah, Mariyah melahirkan bayinya yang kemudian Rasulullah memberinya nama Ibrahim yg kemudian meninggal pada usia 2 tahun.Tidak benar kalau Rasulullah SAW berzina dengan budak tersebut. Dan tidak juga benar Maria adalah hamba sahaya kepada istri Rasulullah Hafsa, Putri Umar Al Khattab. Maria adalah hadiah dari raja mesir yg diberikan kpd Rasulullah SAW sendiri sekaligus istri beliau dari golongan hamba sahaya dalam bahasa kita adalah selir.
Perkara Rasulullah SAW mau mendatangi beliau (Maria) di rumah Hafsa yang juga rumah Rasulullah ketika pulang dari Syria itu bukan urusan kamu. Perkara Rasululah bersumpah untuk tidak mendatangi istrinya yang lain juga bukan urusan kamu. Yang saya tanyakan kapan dan dimana Rasulullah berzina dengan Maria? Sementara Maria al Qibtiyah sendiri adalah istri beliau (Rasulullah SAW)

Anonymous said...

Umur Aisyah ketika menikah


Riwayatnya mengenai umur pernikahan Aisyah adalah tidak tepat.Adapun seperti kebiasaan sumber yg kurang sahih juga yg dijadikan rujukan dan sebenarnya dijadikan bahan oleh golongan otientalis sebagai propaganda dgn menggunakan hadis yg sanadnya lemah serta banyak pertentangan dgn ulumul hadith

Dalam sejarah hidup Rasulullah disebutkan bahawa Aisyah dan Hafsah adalah puteri-puteri dua orang pembantu karibnya, Abu Bakar dan Umar.Faktor inilah yang membuat Rasulullah memeterai ikatan dengan kedua-dua puteri Abu Bakar dan Umar.



Melalui pernyataan Ibn Hajar, Tabari, Ibn Hisham, dan Ibn Hanbal menunjukkan riwayat mengatakan bahawa Aisyah berkahwin dengan Rasulullah ketika berusia enam tahun adalah tidak benar. Ia adalah fitnah dan tuduhan tidak berasas yang sengaja dilontarkan golongan yang hendak mengganggu-gugat kredibiliti Rasulullah sebagai insan terbaik pilihan Allah di dunia ini.

Menurut Ibn Hajar Al-Asqalani: “Asma hidup sehingga usia 100 tahun dan meninggal pada 73 atau 74 H”. (Taqrib al-Tahzib, Ibn Hajar Al-Asqalani, hlm. 654, Bab Fi al-Nisa’, al-Harf al-Alif, Lucknow) Menurut sebahagian besar ahli sejarah, Asma, saudara tertua daripada Aisyah berbeza usia sebanyak 10 tahun. Jika Asma wafat pada usia 100 tahun pada tahun 73 H, Asma seharusnya berusia 27 atau 28 tahun ketika hijrah (622M).
Jika Asma berusia 27 atau 28 tahun ketika hijrah (ketika Aisyah berumah tangga), Aisyah seharusnya berusia 17 atau 18 tahun. Jadi, Aisyah, berusia 17 atau 18 tahun ketika hijrah pada tahun di mana Aisyah berkahwin. Berdasarkan pendapat Ibn Hajar, Ibn Katir, dan Abdul Rahman bin Abu al-Zinad, usia Aisyah ketika berkahwin dengan Rasulullah adalah 19 atau 20 tahun.
Justeru, melalui pendapat ini juga menolak pendapat yang mengatakan bahawa Aisyah bernikah dengan Rasulullah ketika berusia enam tahun.

Anonymous said...

@edison
Berbalik pada isu poligami pula.Urusan poligami ni bukanlah suatu hal yg diberi ketegasan dalam Islam untuk dilakukan melainkan hanya sebagai suatu pengecualian pada kondisi atau keuzuran tertentu yg memungkinkan si isteri tidak dpt menjalankan pernikahan dgn baik.Adapun yg menjadi kesalahan bukanlah pd poligami itu sendiri melainkan tertakhluk pada si pelaku poligami,tergantung niat dan akhlaknya pada isteri2 yg dipoligami.
Justeru,poligami ini bukanlah hal yg mudah kerana syarat ketat yg diberikan kpd lelaki yg berpoligami ini mestilah ADIL DAN MAMPU dalam menunaikan hak2 setiap isteri termasuk dalam pengurusan hak kpd setiap anak2 daripada isteri-isteri yg telah dinikahi sama ada dari hal kewangan perhatian,ataupun harta warisan.Meskipun daripada sudut hati tidak berkemungkinan utk berlaku adil namun bagi lelaki tersebut tidak boleh menzahirkan kecenderungan pd salah satu secara berlebihan hingga salah satu berasa tidak senang.
Riwayat hadith:

‎مَنْ كَانَتْ لَهُ امْرَأَتَانِ، يَمِيْلُ لأَحَدِهِمَا عَلَى اْلأُخْرَى جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَجُرُّ أَحَدَ شِقَّيْهِ سَاقِطًا أَوْ مَائِلاً.
“Barangsiapa yang mempunyai dua orang isteri lalu cenderung kepada salah satu dari keduanya dibandingkan yang lainnya, maka dia datang pada hari Kiamat dengan menarik salah satu dari kedua pundaknya dalam keadaan jatuh atau condong.”

Jika dilihat secara kasar isu poligami ini sudah basi untuk dijadikan debat kerana berapa sangatlah peratusan lelaki2 muslim yg melakukan poligami berbanding yg melakukan monogami
.Mereka pun sedar secara pasti bukan mudah untuk berlaku adil lantaran syarat yg ketat dikenekan bagi Lelaki yg ingin berpoligami dalam prinsip perudangan islam sendiri.Itu pun kalau kau(insan yg sibuk sgt nak memburukkan islam ni) ada ilmu ttg nya .Jelas sgt ayat yg kau guna ni terlampau bergantung pada rujukan/reference yg berisi kebencian semata mata.
Lagi satu aku tak faham lah kenapa susah sgt nak faham ayat yg jelas
Surah An – Nissa ayat 3 yang berbunyi:
‎فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً
“Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka (kawinilah) seorang saja”. [An-Nisa/4 : 3]
Islam lebih mengharuskan monogami kerana itu lebih mendekatkan dan agar tidak khuatir berlaku aniaya

Anonymous said...

Tentang isu isis dan terorisme
Aku kesian betul dgn rakyat marhaen ni ,tekadang society ni banyak sgt dimanipulasi media2Patutlah org yg kurang berilmu yg duduk dalam kepompong membabi buta je percaya,Cubalah buka sikit fikiran tu banyak lagi hal kat dunia ni yg boleh diexplore memanjang fokus fikiran negatif
Pelaku Isis sendiri belum pasti kesahihan agamanya.Apa kau fikir orang Arab spt Iraq dan Syria tu semua Islam ke.pernah kau dengar kerajaan Arab disana dipelopori oleh puak alirah Syiah.Semestinya kau sendiri pun tak dapat bezakan Syiah dgn Islam ni sbb mmg kau pun sama mcm syiah ni bencikan nabi muhamad.Malas aku nak ulas pasal kebencian syiah ni pd nabi nanti pandai pulak kau nak menyangkal diri kau tu tak sama.Bolak balik bende sama je kau nak komen
Berikutan kejadian terorisme yang
mengatasnamakan Islam ni kau pergi tanya lah pada USA membekalkan senjata kepada pengganas di Syria utk dijadikan kambing hitam.Pergi kaji sendiri jenis senjata yg digunakan mereka tu dtg dri mana.Aku tak pasti lah @edison ni indon ke cinamalaysia tp bukak sikit mata kau tu klu islam ni teroris aku rasa kau dah arwah .Jumpa je muslim kene tembak dengan senapang gajah

Anonymous said...

Ayat Jaminan syurga bagi orang islam ni pun nak kecoh.Ayat pun entah ambik sumber darimana pun aku taktahu.Buat apalah nak disibukkan nikmat syurga bagi orang Islam ni kalau dah namapun syurga mestilah terdapat hal2 yang menyenangkan.Kau uruskan je lah Agama kau.Kristian pun dah menjanjikan syurga utk kau jadi buat apa nak sibuk pasal syurga utk umat muslim ? Kami sedar kami ni bukan org yg suci untuk meraih syurga Allah dengan mudah.Kau je lah yg perfect to toe confirm ahli syurga.Kami cukup sedar diri

‎لِلشَّهِيدِ عِنْدَ اللَّهِ سِتُّ خِصَالٍ: يُغْفَرُ لَهُ فِي أَوَّلِ دَفْعَةٍ، وَيَرَى مَقْعَدَهُ مِنَ الجَنَّةِ، وَيُجَارُ مِنْ عَذَابِ القَبْرِ، وَيَأْمَنُ مِنَ الفَزَعِ الأَكْبَرِ، وَيُوضَعُ عَلَى رَأْسِهِ تَاجُ الوَقَارِ، اليَاقُوتَةُ مِنْهَا خَيْرٌ مِنَ الدُّنْيَا وَمَا فِيهَا، وَيُزَوَّجُ اثْنَتَيْنِ وَسَبْعِينَ زَوْجَةً مِنَ الحُورِ العِينِ، وَيُشَفَّعُ فِي سَبْعِينَ مِنْ أَقَارِبِهِ
Maksudnya: “Orang yang mati syahid di sisi Allah SWT mempunyai enam keutamaan: diampunkan dosanya ketika darahnya tertumpah untuk pertama kalinya (pertempuran), diperlihatkan tempatnya di dalam Syurga, diselamatkan daripada azab kubur, diberi ketenangan daripada ketakutan ketika dibangkitkan dari kubur, diletakkan di atas kepalanya makhkota daripada permata yang mana permata itu lebih baik daripada dunia dan isinya, dikahwinkan dengan 72 isteri daripada bidadari dan diberi hak untuk memberi syafaat kepada 70 orang daripada ahli keluarganya”. [Riwayat al-Tarmizi (1663)] [Imam al-Tirmizi menilai hadith ini sebagai sahih gharib]

Kenapalah keratan hadis pun nak dikerat kerat lepastu ditokok tambah pulak tu.Lain kali nak kaji tu biar jujur jgn terlalu fokus sgt nak hentam org Islam sampai hadis pun dijadikan bahan nak dihighlightkan hal2 seks tu kononnya padahal akalnya saja yg bnyak prasangka

Bahkan ayat Alquran pun jelaskan nikmat mendapat isteri dari kalangan bidadari secara general


Demikianlah keadaannya; dan Kami jadikan kawan teman mereka bidadari-bidadari yang putih melepak, lagi luas cantik matanya. (Ad-Dukhan:54)

Dan (mereka dilayani) bidadari-bidadari yang cantik parasnya. (Al-Waqi’ah:22)

Sesungguhnya Kami telah menciptakan isteri-isteri mereka dengan ciptaan istimewa, serta Kami jadikan mereka sentiasa dara (yang tidak pernah disentuh). (Al-Waqi’ah:35-36)

Dan di sisi mereka pula bidadari-bidadari yang pandangannya tertumpu (kepada mereka semata-mata), lagi yang sebaya umurnya. (Sad:52)

Di dalam Syurga-syurga itu terdapat bidadari-bidadari yang pandangannya tertumpu (kepada mereka semata-mata), yang tidak pernah disentuh sebelum mereka oleh manusia dan jin; maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? Bidadari-bidadari itu (cantik berseri) seperti permata delima dan marjan. (Ar-Rahman:56-58)

Sedang di sisi mereka ada pula bidadari-bidadari yang tidak menumpukan pandangannya melainkan kepada mereka, lagi yang amat indah luas matanya. (As-Saffat:48)

Dalam kedua-dua Syurga itu juga terdapat (bidadari-bidadari) yang baik akhlaknya, lagi cantik parasnya. (Ar-Rahman:70)

Anonymous said...

Tolonglah belajar sejarah dgn betul dan teliti jangan sibuk sgt dgn senarai2 ayat2 yang berbaur hasutan dan memprovokasi fakta sejarah
Kisah nabi muhammad melarang putrinya dipoligami bukan semata mata atas sikap berat sebelah atau kepentingan keluarga sendiri tetapi kerana Saidina Ali memilih putri Abu Jahal sebagai isteri keduanya

‎وإني لست أحرم حلالاُ، ولكن والله لا تجتمع بنت رسول الله صلى الله عليه وسلم، وبنت عدو الله مكاناُ واحد أبداً
“Sungguh aku tidak mengharamkan yang halal, tapi demi Allah, tidak akan bersatu putri Rasulullah Shallallahu’alaihi Wasallam dengan putri dari musuh Allah dalam satu tempat, selama-lamanya“

Dan firman Allah Ta’ala “Nikahilah yang baik bagi kalian dari para wanita, dua atau tiga atau empat” ini mengisyaratkan bahwa poligami itu dibolehkan namun lafadz “Nikahilah yang baik bagi kalian” menunjukkan bahwa menikahi istri kedua itu terkadang baik dan terkadang tidak.

Dan untuk halnya dengan Saidatina Fatimah yg tidak mahu dimadukan dgn anak kepada Abu Jahal kerana lebih membawa banyak impak negatif daripada kebaikan .Dek kerana Abu Jahal org yg paling keras menentang Rasulullah kerana bimbang pada ancaman kedudukannya dalam kalangan org Quraisy sehingga merancang agenda2 untuk membunuh nabi
Maka jikalau anaknya menjadi madu kepada Saidatina Fatimah itu,pasti menimbulkan permusuhan di antara keduannya seterusnya boleh menjadi alat untuk memecahbelahkan di antara keduanya seterusnya memberi laluan pada perancangan jahiliyah ayahnya(Abu Jahal)

Anonymous said...

Persoalan kenapa Agama Kristian lebih banyak penganutnya.
Banyak faktor yg menyebabkan Kristian banyak penganut keturunan jajahan perdagangan ajaran gereja dan bahkan silalah kaji sejarah perkembangan agama kristian bermula dari ,spain,Europes hinggalah ke nusantara
Saudara boleh list kan lebih panjang lagi memandangkan anda lebih tahu ttg agama anda sendiri.Tak guna pun explain panjang2 .Mmg mudah untuk memeluk agama kristian ni percaya Jesus je terus masuk syurga takpayah susah2 takde dosa .semua dosa dah ditebus oleh Jesus sendiri,Jadi kenapa anda nak gempar sangat pasal akidah orang Islam?.Apa yg mahu dibuktikan sebenarnya ? Allah orang Islam tidak sama dgn Allah yg kamu sembah.Terserahlah kamu nak fikir apa pemahaman adalah hak individu itu semua terletak dalam hati masing2 dan Islam tak pernah tu sibuk nak mencela Isa a.s.Isu penyaliban Jesus jika itu yg tertulis dlm bible kamu silalah kamu imani saja, seandainya kisah penyaliban Isa dalam AlQuran itu tak sesuai dgn pemikiran kamu sangkal saja dgn cara yg baik tak perlulah nak memburukkan Muhammad as a self defense.Kami org muslim tahu hal yg baik saja ttg Jesus(Isa)bahkan berkenaan keajaiban mukjizat beliau.Tak payahlah mencari keburukkan dalam satu hal hanya untuk memperelokkan satu hal lainnya .Adakah dengan cara kebencian anda pada Allah org Islam dan Nabinya Muhammad dapat menjadikan kami berasa terkutik utk ikut sama membenci ?
kesimpulannya,Bagi kami agama kami, Bagi kamu agama kamu

Anonymous said...

Sahabat Nabi Zaid Bin Harithah adalah salah seorang hamba yg dimiliki oleh Khadijah lalu dihadiahkan kpd Nabi kemudian dimerdekakan dan menjadi anak angkat nabi.Berkenaan pernikahan Zainab Binti Jahsy seorang wanita berketurunan bangsawan yg merupakan saudara kandung sahabat nabi ,Abdullah bin Jahsy org paling awal memeluk Islam

Apabila Zaid Bin Harithah sudah cukup usia.Nabi mencarikan seorang isteri untuk anak angkatnya ini.Dan beliau kemudian meminang Zainab binti Jahsy utk Anak angkatnya Zaid Bin Harithah,dan Zainab menerima walaupun hati tidak terpikat kepada Zaid kerana ingin mentaati Allah dan RasulNya.pernikahan Zaid bin Harithah dan Zainab Binti Jahsy sekaligus telah dpt mengubah tradisi bangsa Arab akan pernikahan mengikut status kerana Zaid adalah seorang bekas hamba dan Zainab pula bangsawan.Dari sudut pandang agama islam telah menunjukkan kesetaraan dalam hal kemanusiaan dan nilai status sosial bukan pertimbangan pertama dalam pernikahan

Dan sebagaimana roda kehidupan.Badai menimpa pernikahan Zaid dan zainab
Walaupun menikahi seseorang yang shaleh dan baik, namun tidak memiliki kafa-ah dengan dirinya (tidak sekufu)
Yg memungkinkan Zaid bin Harithah utk kekal dlm pernikahan lalu,beliau bertemu nabi utk meminta izin menceraikannya .Nabi menolak keinginannya. Beliau bersabda, “Bertakwalah kepada Allah. Tetaplah bersama istrimu.”
Kemudian turunlah wahyu kepada nabi utk tidak menghalangi niat Zaid menceraikan isterinya .Dan Allah menikahkan Zainab dengannya

Justru,Rasulullah pun tak lepas dari khawatir hal ini akan menjadi isu hangat yang digoreng orang-orang munafik.Namun Allah menegur menerusi wahyu bahawa DiaLah yg lebih layak untuk ditakuti
Jelas sekali bukan mudah memadamkan tradisi Jahiliyah dan lisan lisan yg menentang.Budaya Arab kala itu menganggap anak angkat sama dengan anak kandung. Syariat hendak menghapus tradisi ini. Anak angkat tak sama dengan anak kandung. Jalan untuk menghapus tradisi ini adalah pernikahan Nabi dengan Zainab. Dan nasab Zaid pun dikembalikan kepada ayah aslinya. Sebelumnya Zaid bin Muhammad menjadi Zaid bin Haritsah (Muhibbuddin ath-Thabari: as-Sumthu ats-Tsamin Hal 170-171)
@edison
Casanova

Unknown said...


tapi bukan ke skarng ada ujiann dna? Kalu itulah sebabnya.

Unknown said...

Sebab dia handsome

Unknown said...

Cuma maksimum empat orang.jika meninggal dunia atau cerai boleh ditambahkan jumlahnya keempat jika atas kemampuan.Sejak nabi Ibrahim pbuh,nabi Sulaiman pbuh dn sebagainya kecuali nabi Isa pbuh yg belum nikah kahwin lgi,punyai ramai isteri,baca balik dlm kitab Injeel yg sebenar,mngkn kitab bible tu bnyk salinan yg berbezabeza bayangkan sampai lebih dari 12,000 salinan yg mna text atau versanya berubah ubah tidak mcm Al Qurañ walaupun diturunkan 1400 tahun yg lalu tidak punyai apa2 kecacatan dan disokong oleh hadith

Khalifah said...

Kristen memang kahwin 1 tapi sebelum itu simpan banyak...

Khalifah said...

Suami yng beristeri 4...bakal anak ayah satu je.
Kalau wanita bersuami 4 bakal anak siapa bapanya..?