Thursday, November 19, 2015

Lama Qalam Aini menyepi. Apa QA buat sekarang?

Bismillaahirrahmaanirrahim
Assalamualaikum
Kebelakangan ni saya banyak dapat pertanyaan.. tersenyum2 saya baca satu demi satu sampai suami pun jeles tengok saya dengan henpon..^^
"Kak Aini sekarang berniaga apa? Kat mana"
"Aini awak kerja ke belajar? Ke dah buka bisnes?"
"Weh, mu jadi tokey baju dh ko?"
"Semoga perniagaan Aini bertambah maju (aameen)"
Semoga Allah sentiasa memberkati teman2 saya ni. Kepada teman2 non muslim, moga ceria selalu..^^ heart emoticon
Perkahwinan, sangat banyak yang saya lalui dan masih banyak lagi akan dilalui. Tak termampu untuk saya kongsi semuanya yang manis masin amsam pahit tu, he he. Syukur alhamdulillah. Antara yang saya banyak belajar ialah pengurusan rumah tangga dan memasak. Saya sering post gambar2 ni di FB saya juga. Semua ini lahir sebab hobi baru ni (sampai tak terupdate blog ye?). Saya kongsikan apa yang saya buat sekarang dengan description pada gambar2 ni ye teman2. Gambar hobi memasak saya.. ^^

Memasak. Roti dan dessert. Mencuba variasi coklat dalam pencuci mulut. Buat apa pun guna coklat, kalau tak jadi tetap sedap juga..ki ki..^^

Oleh kerana dah duduk Sarawak, Laksa Sarawak mesti cuba. Sekarang sudah jadi kegemaran kami. Sangat sedap dan mudah saja nak buat.^^

Cuba buat Umai. Juga makanan tradisi Sarawak. Torbaik !

Bila dah merantau ni, mula lah berksperimen masak untuk jimat bahan. Ayam goreng rangup ni antara salah satu kejayaan kecil eksperimen. He He.

Sudah 2 tahun kami beraya di Sarawak. Hikmahnya, sekarang sudah boleh masak rendang sendiri. Sedap ke tu? he he

Susah nak dapat bakery jual roti halal. Maka saya belajar meroti. Seronok juga. 

Rindu kat roti siput kampung punya pasal, lahirlah bun siput ni. kerepot jadiannya. HE he.

Bulan puasa nak makan puteri mandi. Pertama kali saya buat. he he.

Pizza Homemade. Ini kegemaran anak. Umi rajin meroti bila anak suka.

Berpeluang melancong ke Kundasang, kami beli keledek ungu. Hasilnya jadi che mek molek. Sedap !

Keju. Cheesescuit tempahan kawan2. Amatur je. ^^

Makan petang yang dimoden kan. Pisang goreng cheese. ^^

Puding Cream O juga selalu ditempah oleh kawan2. Seronok memasak ni tau !

Miri ni agak panas. Selalu buat aiskrim homemade. Ini aiskrim betik. ^^

Bila dah ada suami, maka ada dua selera. Ini donut permintaannya, Layankan saja. he he.




Hidup di bandar perlu berjimat. Malam2 mesti fikir idea nak masak apa. Salah satunya mihun ladna !

Ini juga permintaan cik abang. Tak pernah saya terfikir nak buat aapa lagi makan. Rupanya sedap juga ya baked cheese potatao ni. Nyum2.

Coklat lagi. Tempahan kawan juga ni. Selit2 masa untuk siapkan. Snowball Cheese nama diberi.

Bila dah ada anak, puding dan kek adalah menu utama. Gebu senang dan sedap.

Ini penangan rindu kat masakan mak. Terhasillah kuah kacang. Tapi ma punya lagi sedap..Oh..


Kek lagi. Untuk anak dan suami. masa bujang dulu tak pernah mimpi boleh buat ni. he he.

Ini air tangan suami. Puding karamel. Sedap wwalhamdulillah !^^

Bila balik kampung, tolong masak2 sikit2. Buat pau pun oke la. he he. Selebihnya ma juga yang masak.

Sarawak kaya dengan pelbagai jenis beras. Ini bubur pulut hitam beras perang Sarawak. Lain sangat rasanya, sedap !

Miri ni banyak ikan segar. Ini salah satu menu kegemaran cik abang saya. Siakap Stim. ^^

Masak2 ni, sebaiknya amalkan sunnah. Ini penkek adunan dengan madu, cuka kurma. Teman2 mesti cuba.

Saya amatur lagi, tapi suka buat semua ni sebab hobi. Semuanya ni saya post di Page FB Masak 4U, https://www.facebook.com/masak4u/.

Dan disamping bergelar isteri dan ibu, saya masih lagi menyambung pengajian, he he. Chaiyok2 ! Mohon teman2 doakan saya kebaikan. Terima kasih untuk semua sokongan ! ^^
Jumpa lagi insyaAllah !
Ummu Naufal
~he he ^^


No comments: