Thursday, November 19, 2015

Pilihlah dan teruskan langkah

Bismillaahirrahmaanirrahiim
Assalamualaikum
"Norman, O'Keefe, Knoche.. and if for PWC i think it is Scattolini or Luyben Dr.." Cadang saya bagi soalan supervisor. "Well okay, you can put Astrom for that." Jawab dia. Saya terkedip2 mata kebingungan memikirkan adakah saya sebut nama Astrom tadi? Rasanya takdee..
Well, now you know, manusia memang ada kecenderungan yang berbeza2. Ini baru soal memilih saintis mana yang lebih pakar dalam bidang sama. Hmm..Astrom pun Astrom lah.
Saya pernah baca journal beliau. Dia memang orang lama pun. Tak baru.
Pembentangan saya hanya 25 minit tapi soal jawab sehingga 1 jam. Dah macam viva dah. Tapi Australia punya University tak ada viva. Ia satu2nya negara di dunia yang buat syarat macam tu. Terasing....
"It is very interesting, we can have a bright future on this research." Ujar salah sorang hadirin. Supervisor saya senyum lebar.
"So, how we are gonna generate the heat? You need to use superhigh temperature, I can see" Soalnya.
Akhirnya keluar soalan yang saya sengaja rahsiakan point itu. Takkan saya nak kelentong.
"Well, now that you ask me, I should say that the only 2 relevant heat sources regard to this plant are either solar, or nuclear..." jawab saya. "Huh, seriouly?? Like seriously?? " Semua hadirin tergelak dengan respon terkezut beliau. Kebenaran itu memang pahit kan.
Tersenyum2 saya teringatkan momen itu.
Sekarang saya berdepan dengan skrin, banyak penambahan diminta oleh supervisor. Hantar segera katanya.
Tet tet te tet..
30 Oct,
"As salam Noraini. Hows your paper that invited by elsevier. Is it ready?"
Mesej dari supervisor lama saya. Alamak ! Saya hampir lupa due date dah dekat.
"Wsalam alaik. Yeah I am working on it Dr. I will send the draft to you asap insyaAllah"
Mana 1 saya nak buat agaknya?
Due date sama semua supervisor.
Saya pasti teman2 juga laluinya.
Hidup ini sentiasa tentang pilihan dan keputusan. Pilih dan putuskan saja, serta teruslah berjalan.
May Allah ease our journey..aameen..
Ummu Naufal
~setakat pagi ni baru ada asap dapur...

No comments: