Thursday, November 19, 2015

Perjalanan seorang Qalam Aini

Bismillaahirrahmaanirrahiim
Assalamualaikum
Saya menoleh kembali. Melihat tapak2 yang berbekas di belakang. Saya kini di sini. Bidang penyelidikan bukan sekadar untuk memenuhi keperluan akademik tapi ia bakal membentuk kehidupan. Makin lama di sini, makin terasa ceteknya ilmu saya ini. Diri yang amat kerdil ini masih bertatih, banyak kali rebah dan tersungkur lagi dan lagi. Terkadang terasa lelah, terasa payah. Hari ini, satu kekuatan hadir apabila apabila tulisan2 yang diterbitkan dan yang dibentang dalam konferen mendapat respon2 dan email2 perkongsian daripada pembaca. Ia tidak pernah saya jangka. Subhanallah.
3 tahun lalu,
"Akak dulu, pernah beritahu cikgu akak nak jadi saintis. Satu kelas gelakkan akak..ha ha ha..tapi akak tak kisah, akak tetap nak jadi saintis. Demi satu maksud itu. Maksud yang Aini juga tahu.." Sempoi betul akak saya sorang ni. Saya tersenyum kagum. Dalam diam saya juga punya impian sepertinya. Tapi saya tidak mampu jadi betul2 seperti dia, dia berwatak sangat ceria sepanjang masa. Sepanjang menunggu angka giliran saya, kami berbual panjang. Suasana hospital yang suram saya rasakan tenang. Sewaktu merempit pulang juga, banyak perkara yang kami luahkan. Masa2 berharga dia untuk menulis tesis, dia korbankan untuk membawa teman mendapat rawatan.
Dulu dia yang sering bawa saya berjumpa pakar. Waktu itu saya fikir saya dulu yang akan pergi dari dia. Allahuakbar..
Hari ini, saat memandang respon2 dan email2 di skrin ini buat saya sangat ingin tahu apalah agaknya respon dari dia, ia lebih kepada mendamba pujian manja dari seorang kakak. 'Akak, ada orang minat design controller saya !' Namun hakikatnya, dia telah lebih dulu dipanggil pulang ke pangkuan yang Maha Esa.
Fitrah manusia seperti saya, hanya akan lebih menghargai apabila kehilangan. Fitrah manusia lagi, sering lupa bahawa asbab2 itu bukanlah syarat wajib bagi kematian.
Senyuman dan jenakanya masih segar dalam memori saya. Semangatnya akan saya pinjam di sepanjang jalan ini. Pastinya, tiap jiwa yang mengenalnya akan tetap merindui. Satu susuk yang jasanya mengalir hingga hari ini.
Ummu Naufal
~"maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?"

No comments: